Elke dag een beetje marketing

elke dag een beetje marketing

Elke dag een beetje marketing

Bij marketing denken mensen vaak aan grote en opvallende dingen. Het is logisch dat je daar aan denkt, want dat is wat je ziet als je anderen met marketing bezig ziet. Kleine onopvallende dingen zie je niet. Maar wist je dat kleine, onopvallende dingen voor klanten zorgen? Elke dag een klein beetje marketing doet veel meer voor je dan een incidentele grote actie.

Omdat elke dag een beetje marketing veel meer voor je doet dan incidentele acties, zou je niet moeten focussen op incidentele acties, maar op een ritme van een paar kleine dingen die je elke dag consequent doet.


Actieplan maken voor marketing

Om consequent elke dag een beetje marketing te doen, is niets anders nodig dan een beslissing. Er is geen budget voor nodig en je hebt er ook geen zeeën van tijd voor nodig. En je hebt ook geen social media kanalen nodig met massa’s volgers en geen complexe funnels. Dat kan allemaal wel en het helpt ook, maar het is niet noodzakelijk. Het enige dat je moet doen is beslissen dat je dit ook echt gaat doen.

Neem bijvoorbeeld de beslissing dat je elke dag een kwartier aan je marketing gaat besteden. Een kwartiertje moet toch wel haalbaar voor je zijn. Zet die 15 minuten ook in je agenda en beschouw deze afspraak als de belangrijkste afspraak van je dag.

Elke dag een beetje marketing

Nu heb je een maagdelijk kwartier in je agenda staan dat je zo zinvol mogelijk gaat invullen. Er zijn een heleboel dingen die je met dit kwartier kunt doen en allemaal helpen ze je bedrijf vooruit:

  • Bel 3 voormalige klanten en vraag hoe het gaat. Zijn ze nog blij met je werk?
  • Kijk eens wat anderen publiceren op de social media, want misschien kun je een reactie plaatsen bij social posts van anderen. Dat kun je doen bij mensen die je kent en bij mensen die je graag zou willen leren kennen.
  • Hetzelfde zou je kunnen doen bij video’s van anderen.
  • Stuur een e-mail naar 3 collega’s. Vraag ze iets, deel iets met ze, geef een tip of iets anders dat relevant is voor de ander.
  • Neem contact op met 3 bewonderaars van wie je weet dat ze in je werk geïnteresseerd zijn. Gewoon even het contact warm houden.
  • Kijk eens of je een reden hebt om iemand ergens voor te bedanken en stuur een bedankbriefje.
  • Zoek eens naar mensen in je netwerk die binnenkort jarig zijn en stuur een verjaardagskaart.

Je hoeft niet elke dag hetzelfde te doen. Je mag ook een reactie plaatsen bij 1 video + 1 telefoontje en een verjaardagskaart sturen.

Waar het om gaat is dat je dit iedere dag doet. Het gevolg is dan dat je elke week met 15 mensen contact hebt. Daar zitten oude contacten tussen die een kaart van je krijgen, of een briefje, of een telefoontje. Dat maakt niet uit, want de essentie is dat je zorgt dat het contact warm blijft zodat ze op het juiste moment aan je denken.

En je gaat je netwerk ook uitbreiden doordat je reacties plaatst bij social posts van anderen. En die anderen hebben weer hun eigen netwerk en dat netwerk ziet jouw commentaren. Met een kwartier per dag zorg je dat elke week 15 mensen even aan je denken.

Waarom dit zo goed werkt

Deze methode werkt al eeuwen en hij werkt zo goed omdat het hierbij niet draait om de grote getallen zoals bij adverteren. Het draait hier om persoonlijke contacten. Check eens af bij jezelf: weet jij nog welke Facebook-advertenties je vorige week gezien hebt? En weet je nog met wie je vorige week gesproken hebt?

Waarschijnlijk herinner je je wel iemand met wie je gesproken hebt. En waarschijnlijk heb je meer advertenties gezien dan dat je met mensen gesproken hebt. Maar die advertentie herinner je je niet meer.

Met deze methode gooi je niet een heleboel anonieme mensen in een funnel in de hoop dat er een paar blijven hangen. Je houdt gewoon de contacten die je nu hebt warm en je breidt je netwerk uit met nieuwe contacten die ook weer kunt opwarmen.

Belangrijk: doe het consequent, zonder geen dagen uit omdat je toevallig een keer geen zin hebt of omdat je vindt dat je er geen tijd voor hebt. Doe elke dag een beetje marketing.

Maak een plan

Als je dit werkelijk gaat uitvoeren, dan kun je veel tijd kwijt raken door elke dag na te denken over wat je dan vandaag precies met dat kwartier gaat doen. En een kwartier is vrij snel voorbij. Dus zeker als je er tegenop ziet om concreet actie te nemen, dan is het sterk aan te raden om vandaag te plannen wat je morgen gaat doen.

Hier kun je allerlei online tools voor gebruiken, zoals bijvoorbeeld Trello. Maar het kan ook het simpel met een schriftje.

Ikzelf gebruik er een ouderwets to-do boek voor, omdat je in zo’n book maar een beperkt aantal taken op een bladzijde kwijt kunt. Hier kan ik precies een haalbaar aantal taken voor een dag plannen. Kies gewoon wat je zelf handig vindt.

, ,



Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We beginnen met 5 simpele tips om klanten te krijgen

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Scroll naar boven