extra account op twitter
Home » Blog » Extra account op Twitter

Extra account op Twitter

Extra account op Twitter

Extra account op Twitter: wanneer is dat zinvol? Het is op Twitter heel gemakkelijk om meerdere accounts aan te maken en dit lijkt soms ook logisch.

Ik heb erover nagedacht wanneer het wenselijk of zelfs noodzakelijk is een extra account op Twitter aan te maken. Om het antwoord op deze vraag helder te krijgen, is het nodig dat je je jezelf deze vraag stelt:

Wat ervaart je doelgroep?

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken dat het logisch is om zakelijk en privé te scheiden. Dan zou je voor privé een extra account aanmaken. Het is dan jouw bedoeling dat je vrienden je gaan volgen op je privé-account en dat zakenrelaties je zakelijke account gaan volgen.

Maar vrienden doen dit niet. Zij gaan je op beide accounts volgen! Ze krijgen hierdoor een dubbele hoeveelheid tweets van jou! En dat kan na een poosje erg vervelend worden.

Extra account op Twitter voor zakelijk

Jij gaat allerlei leuke dingen over je bedrijf rondsturen via je zakelijke account, waardoor je zakelijke account een soort reclamefolder wordt. En via je privé account ga je allerlei leuke privé-dingen rondsturen, in de veronderstelling dat je zakenrelaties dit niet lezen. Ze lezen dit wel!

Het punt is dat jij het gedrag en de keuzes die je volgers maken niet kunt sturen. Zakelijk en privé moet je naar mijn idee op Twitter juist niet scheiden. Wat je wel moet doen is je realiseren dat Twitter geen verjaardagsfeestje onder vrienden is, dus let een beetje op je woorden. En je kunt overwegen een Circle te maken voor je vrienden.

Goede redenen voor een extra account

Toch kunnen er goede redenen zijn om twee of meer accounts te hebben.

Een volger die jou helemaal niet kent, volgt jou om de tweets die je verstuurt. De tweets die je verstuurt moeten passen bij de interesses van je volgers. Als je je dit realiseert, is het heel duidelijk in welke situatie je een extra account nodig hebt als je over een heel ander onderwerp wilt gaan tweeten.

Een ander onderwerp betekent een andere doelgroep. En een andere doelgroep betekent een ander account.

Valkuil

Maar let op: als jij iets met dierenverzorging doet én je hebt een webwinkel waar je producten voor dierenverzorging verkoopt, dan is het niet verstandig om twee accounts aan te maken.

Vanuit jouw perspectief zijn het twee verschillende takken van je bedrijf, maar je doelgroep heeft gewoon een dier en is geïnteresseerd in de verzorging van dat dier. Je hebt dus één doelgroep. En als je één doelgroep hebt, heb je ook één Twitteraccount nodig.

Beleid van Twitter

Als je extra accounts gaat maken, houd dan wel rekening met het beleid van Twitter. Bijvoorbeeld dit:

Je mag gesprekken niet kunstmatig uitvergroten of verstoren door meerdere accounts te gebruiken of met anderen af te spreken om de Twitterregels te schenden. Hieronder valt:

  • overlappende accounts: het gebruiken van meerdere accounts met overlappende gebruiksscenario’s, zoals identieke of gelijksoortige personages of hoofdzakelijk gelijksoortige content;
  • accounts die met elkaar in contact staan: het beheren van meerdere accounts die met elkaar in contact staan om het aanzien van bepaalde Tweets of accounts uit te vergroten of te manipuleren; en
  • coördinatie: het aanmaken van meerdere accounts om herhalende content te plaatsen of valse interactie te creëren, zoals:
    • het plaatsen van identieke of hoofdzakelijk gelijksoortige Tweets of hashtags vanuit meerdere accounts die je gebruikt; 
    • herhaaldelijk interactie hebben (Retweets, Vind-ik-leuks, vermeldingen, Twitter Poll-stemmen) met dezelfde Tweets of accounts vanuit meerdere accounts die je gebruikt.

Accounts koppelen

Als je een extra account op Twitter maakt, dan kun je je account na het aanmaken koppelen. Je maakt dus eerst het extra account, daarna maak je de koppeling. En dat is handig omdat je dan zonder in en uit te loggen kunt switchen tussen je accounts. Dit vind je helemaal links onder in een dropdown menu: Een bestaand account toevoegen.

Althans, als je desktop werkt. Hoe je dit mobiel fikst kan ik je niet zeggen. Maar het zit vast wel ergens. Even zoeken dus.

Situatie en doel

Ik heb geen idee wat je moet doen, want het hangt van je situatie en van je doel af. Misschien heb je helemaal geen extra account nodig. Misschien is het beter om je Twitter naam te wijzigen. Maar hoe het ook is, waarschijnlijk heb je nu wel genoeg ideeën gekregen om eruit te komen.

Wat je zou moeten doen is als het om marketing gaat heel vaak een dilemma. Dat kun je alleen oplossen door goed plan te hebben dat ook echt werkt. Twitter kan deel uitmaken van een strategisch marketingplan.

Over de auteur

Scroll naar boven