
Wat mag je verwachten van gratis publiciteit?
Gratis publiciteit ofwel free publicity betekent dat je een vakblad, krant of tijdschrift interesseert voor wat je doet zodat er een verhaaltje over je bedrijf komt in de redactionele kolommen. Ik heb het nu niet over advertorials en advertenties, maar over een echt verhaal in de redactionele kolommen. En als je het meteen ruig wilt aanpakken: een tv-programma kan natuurlijk ook.
Als dat lukt, wat mag je daar dan van verwachten en wat mag je er niet van verwachten? Hoe ga je het succes meten?
Groter bereik
Als je een journalist zover krijgt dat hij over je gaat schrijven in een relevant tijdschrift dat door je doelgroep gelezen wordt, dan mag je beslist verwachten dat meer mensen ooit van je bedrijf gehoord hebben. Je bereik wordt groter, want je bereikt mensen die je helemaal niet kent en die nog nooit iets over je bedrijf gehoord hebben. Ze staan niet op je mailinglijst en ze hebben je website niet gevonden.
Naamsbekendheid
Je naamsbekendheid zal ook verbeteren. Mensen die je bedrijfsnaam nog niet kennen, hebben ‘m na een artikel in een relevant tijdschrift een keertje gezien. Nou onthouden mensen je naam natuurlijk niet na een enkel artikel. Maar ze hebben je naam wel een keer gezien en dat is meer naamsbekendheid dan je daarvoor had.
Autoriteit
En als het je lukt dat iemand vaker over je gaat schrijven, dan krijg je ook meer autoriteit. Want als kranten en tijdschriften voortdurend over je bedrijf gaan schrijven, dan zal je bedrijf vast iets bijzonders zijn.
Je mag dus verwachten dat je bereik groter wordt, dat je meer naamsbekendheid krijgt en als er vaker over je geschreven wordt, dan mag je ook verwachten dat je meer autoriteit krijgt.
Interessant voor je opdrachtgevers?
Als je een-op-een werkt heb je free publicity natuurlijk niet zo hard nodig. Maar heb je er al aan gedacht wat het voor je opdrachtgever kan betekenen als jij het voor elkaar krijgt dat je opdrachtgever met een redactioneel artikel in een vakblad of in de krant komt?
Dat kun je leren en Saskia de Jong gaat je vertellen hoe je dit aanpakt.
Gratis publiciteit
Gratis publiciteit verwerven is niet geschikt als je vandaag nieuwe klanten moet hebben. Als je echt zit te springen om klanten en ze nu moet hebben, dan zou ik een andere methode kiezen.
Maar je wilt voorkomen dat je volgend jaar of over twee jaar zit te springen om klanten, dan is het beslist een goed idee om – naast andere marketingmethoden – ook moeite te doen voor gratis publiciteit in tijdschriften en kranten die door je doelgroep gelezen worden.
Besef ook dat het gratis is. Je moet er wel tijd in steken en moeite voor doen. Maar als je het vergelijkt met adverteren in hetzelfde tijdschrift, dan kost gratis publiciteit je helemaal niets.