
Guerrilla marketing op z’n best
In een weiland in Heiloo stond een stukje guerrillamarketing op z’n best. Echt waar. De lokale herenmodezaak Alleman Mode had een vogelverschrikker als een heer gekleed. Waarom dit zo’n schitterend staaltje van guerrillamarketing is, zal je duidelijk zijn als je eens goed kijkt naar wat guerrillamarketing precies is en naar wat het doel en de kenmerken zijn.
Guerrilla marketing is vorm van marketing waarbij je je inspant om met een beperkt marketingbudget zoveel mogelijk aandacht te trekken. Je doel met een dergelijke actie is het verwerven van veel naamsbekendheid doordat iedereen over je gaat praten.
Bij de actie van Alleman Mode in Heiloo is dat gelukt:
- het plaatselijke huis-aan-huis blad heeft erover geschreven
- het hele dorp praat erover
- iemand (ik) schrijft erover op een blog
Dat zijn allemaal dingen die precies de bedoeling zijn als je investeert in een guerrilla marketingactie.
Ontwikkel een creatief idee
Om een goed idee voor guerrilla marketing te ontwikkelen moet je verschrikkelijk creatief zijn en dat ben je gelukkig. Houd rekening met een paar gevaren die op de loer liggen, want hierdoor kan je hele plan de mist in gaan en dan bereik je je doelgroep niet.
- de relatie tussen je dienst of product en je actie moet direct duidelijk zijn
- er mogen geen scherpe kantjes aan zitten
Relatie tussen je aanbod en de actie
Belangrijk is dat je guerrilla marketingactie een vorm moet hebben die direct duidelijk maakt waar het om gaat. Er moet een volkomen duidelijke relatie zijn tussen je aanbod en je guerrilla marketingactie. Als die relatie niet duidelijk is dan zul je het gewenste effect niet bereiken, want dan gaat je actie eigenlijk nergens over.
Bij de guerrilla marketingactie van Alleman Mode in Heiloo is het fantastisch gelukt om die relatie te vinden:
- een slecht geklede vogelverschrikker die tegen een hek aangeleund staat
- een goed geklede vogelverschrikker die vol zelfvertrouwen zijn werk doet
Het is hierbij volkomen duidelijk dat kleren de man maken en dat, als kleren van een vogelverschrikker een man kunnen maken, deze kleren natuurlijk ook van jou (of van je man) een man kunnen maken.

Guerrilla marketing en de scherpe kantjes
Als je met een paar mensen gaat brainstormen zullen jullie vast wel op leuke ideeën komen, maar aan die ideeën zitten vaak scherpe kantjes:
- ze zijn bijvoorbeeld maatschappelijk niet acceptabel
- of ze zijn kwetsend voor sommige mensen
En dat wil je niet, want als je een actie bedenkt die maatschappelijk niet acceptabel is of die voor sommige mensen kwetsend is, dan kun je ook negatieve publiciteit verwachten en daar heb je niets aan.
Guerrilla marketing op z’n best
Bij de als heer geklede vogelverschrikker van Alleman Mode in Heiloo is dit allemaal niet aan de orde. Dit is gewoon een prachtig voorbeeld van hoe guerrilla marketing vormgegeven kan worden en een felicitatie waard!
Ik schrijf dit natuurlijk niet alleen om Johan Alleman te feliciteren, ik schrijf dit in de eerste plaats voor jou: om jou te inspireren en om dit nog verder met je uit te diepen.
Wie is de klant?
Deze leuke actie maakt volkomen duidelijk dat als je precies weet wie je klant is, dat je dan ook weet waar die klant te vinden is en hoe je de aandacht van die klant kunt trekken.
Maar het begint allemaal met weten wie je klant is: niche kiezen en/of buyer persona maken. Dan kun je proberen een dergelijke actie te bedenken voor je eigen dienst of je eigen product, want dit kan je verschrikkelijk veel opleveren.