Heb je een blog nodig voor je marketing?

heb je een blog nodig voor marketing

Heb je een blog nodig voor je marketing?

Heb je een blog nodig voor je marketing of is een website voldoende? Het antwoord op deze vraag hangt af van het doel van je website. Uit het doel van je website volgt een serie logische acties. Daar kan het bijhouden van een blog bijhoren. Maar in sommige situaties hoeft dat helemaal niet en dan is het alleen een heleboel werk dat nergens toe leidt. Daarom: wat is het doel van je website?


Het doel van je website

Het doel van een website kan van alles zijn en het doel van je website hangt direct samen met jouw doelen.

Informatief

Een doel van je website is informatie geven over je speeches. Het plan is dan dat mensen op je website komen, lezen over je aanbod en je vervolgens boeken.

Commercieel

De informatie op je website heeft dus als doel dat je meer opdrachten krijgt. Je wilt mensen via je website overtuigen dat ze bij jou moeten zijn zodat ze je inhuren.

Andere doelen

Websites kunnen nog veel meer doelen hebben, maar die andere doelen zijn niet voor de hand liggend voor een sprekerswebsite. Daarom laten we al die andere mogelijkheden maar even zitten.

Waar gebruik je een blog voor?

We gaan even terug naar het eerste doel hierboven: informatie geven. Dat lukt natuurlijk alleen als je website bezoekers krijgt. Bezoekers kun je op allerlei manieren krijgen. Bijvoorbeeld door je visitekaartje uit te delen. Maar ook door een flyer ergens neer te leggen. En bezoekers kunnen ook via Google komen. Als ze via Google komen kan dat op 2 manieren: door een advertentie te plaatsen of organisch.

Organische zoekresultaten

Het is een droom van veel spreker die een website hebben dat de klanten nu spontaan komen en dat de opdrachten vanzelf de mailbox binnenrollen. En het goede nieuws is dat dit beslist niet uitgesloten is. Maar daarvoor moet je wel eerst een heleboel doen. En dat is de functie van je blog.

Een blog is de motor van je website. Het blog zorgt dat de bezoekers spontaan komen.

Expertise

Veel sprekers zijn ook experts op een of ander vakgebied. Een blog geeft je de mogelijkheid om jezelf te profileren als een expert binnen je vakgebied. Door waardevolle en informatieve content te delen, kun je het vertrouwen van je doelgroep winnen en als thought leader worden gezien.

Social media

Op de social media kun je content van jezelf delen en je kunt er content van anderen delen. Maar als je altijd content van anderen deelt, dan vertelt dat niets anders dan dat jij erg goed bent in het vinden van content. Dit vertelt niets over je expertise en het vertelt ook niet dat jij een goede spreker bent. Daarom zou je een blog als de basis voor de content op de social media moeten nemen.

Ook als je een blog hebt met eigen content, dan deel je natuurlijk af en toe content van anderen als dat relevant is voor je doelgroep. Maar de basis is je eigen content.

Heb je een blog nodig voor je marketing?

Terug naar de vraag of je een blog nodig hebt.

Als je jezelf wilt promoten door het uitdelen van visitekaartjes, flyers, advertenties etc. en je helemaal niets wilt doen op de social media en het ook niet belangrijk vindt of je website wordt aangeboden in de organische zoekresultaten, dan heb je geen blog nodig. Je gebruikt je website dan als een informatief visitekaartje en je stuurt er zelf mensen naartoe.

In alle andere situaties heb je een blog nodig waarop je je kennis laat zien.

Dit is een echte keuze

Maar dit is een keuze die je moet maken. Een blog moet je bijhouden, dat kost veel tijd. Als je die tijd niet hebt of als je schrijven verschrikkelijk vindt, dan kun je beter kiezen voor een andere marketingstrategie. Maar als je wel een blog bij wilt houden, dan is het zeker zinvol ook ook het e.e.a. over SEO te weten.

, , ,


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We beginnen met 5 simpele tips om klanten te krijgen

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Scroll naar boven