In 4 stappen krachtig een online marketingplan

online marketingplan

Krachtig online marketingplan voor diensten

Als het aan mij ligt, houd je je online marketing lekker simpel. Want een simpele structuur van je online is gewoon genoeg. Daarom vind je hier in 4 stappen een online marketingplan voor diensten.


Online marketingplan voor diensten

Je hebt een aantal zaken nodig die met elkaar samenhangen. Daarom is de volgorde niet zo belangrijk, maar je moet het wel allemaal hebben.

In 4 stappen een online marketingplan

Dit is wat je minimaal nodig hebt voor een online marketingplan voor diensten.

in 4 stappen een online marketingplan

1. Niche kiezen

Je zou moeten beginnen met het kiezen van een niche, want zonder niche kun je je toekomstige klanten niet vinden. Gewoon omdat je niet weet waar te beginnen want je weet niet waar ze zijn. Daarnaast is het handig om een aantal personae te maken binnen je niche. Die kun je gebruiken als hulpmiddel om teksten te schrijven die passen bij de mensen die je aan wilt trekken.

2. Website

Allereerst heb je natuurlijk een website nodig. Voor die website is het van belang dat je hosting niet te goedkoop is. Want als je hosting goedkoop is krijg je weinig ruimte op de server. Weinig ruimte op de server heeft zo ongeveer hetzelfde effect als een feestje geven in een 1-kamerflat: als het druk wordt moeten mensen buiten wachten.

Bij een feestje willen mensen misschien nog wel even wachten voor ze naar binnen kunnen, maar als je om een website gaat doen mensen dat niet. Daarom: niet bezuinigen op de hosting.

Blog

Op je website maak je een paar pagina’s om je diensten te verkopen en je zet er een blog op waar je allerlei leuke informatieve artikelen op schrijft.

Kun je AI gebruiken?

Misschien overweeg je om AI te gebruiken om je teksten te schrijven. Hier kun je een artikel vinden om je behulpzaam te zijn bij je afweging.

3. Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief noemen we een nieuwsbrief, maar de inhoud heeft niets met nieuws te maken. Je hebt een nieuwsbrief niet om nieuws rond te sturen. Die nieuwsbrief heb je om de relatie met je klanten en prospects te onderhouden.

Mensen hebben gemiddeld 8 tot 10 contacten met je nodig voor ze ver genoeg in de klantreis zijn om te kunnen beslissen of ze klant willen worden. Daar is die nieuwsbrief voor.

Inschrijfformulier

Voor een nieuwsbrief heb je een inschrijfformulier nodig. Via dat inschrijfformulier komen mensen automatisch op je mailinglijst en als ze geen zin meer hebben, kunnen ze zich automatisch uitschrijven. Hier heb je dus geen werk aan.

Zet dat inschrijfformulier niet ergens in een hoekje in de voettekst van je website, want dan moeten mensen veel te veel scrollen om het te vinden en dat doen ze niet. Zet het liever direct onder elk artikel van je blog. Want iemand die je artikel helemaal uitleest is geïnteresseerd.

De meeste inschrijfformulieren kun je met een muisklik overal neerzetten waar je maar wilt.

Voorafgaande aan je nieuwsbrief: funnel

Voorafgaande aan je nieuwsbrief kun je een funnel sturen. Een funnel is een serie e-mails waarin je je lezers verleidt om klant te worden. Die e-mails stem je af op de fasen van de klantreis. Dit kun je bij de meeste e-mail platforms automatiseren.

Nieuwsbrief automatiseren

Veel e-mail platforms bieden je de mogelijkheid om je nieuwste blog automatisch naar je abonnees te sturen. Doe dat vooral want dan heb je geen werk aan die nieuwsbrieven. Ikzelf vind MailerLite en Mailpoet leuke systemen voor dienstverleners.

Mailpoet heeft als aardigheidje dat je bij het automatiseren van het rondsturen van je blog ook met de oudste kunt beginnen. En je kunt bij Mailpoet in het ritme aangeven dat je eens per maand op een vaste dag wilt verzenden. Bijvoorbeeld op de 2e dinsdag van iedere maand. Dat heb ik bij andere platforms niet gezien, daar kun je wel eens per maand verzenden, maar dan moet je een dag kiezen, bijvoorbeeld dag 15. Dat vind ik minder gunstig, want hierdoor ervaart je lezer dat je nieuwsbrief op een willekeurige dag binnenkomt, want die 15e valt natuurlijk niet altijd op dezelfde dag.

Voor je nieuwsbrief heb je dus nodig:

  1. Een beslissing welk platform je gaat gebruiken.
  2. Een inschrijfformulier.
  3. Een serie e-mails die je geautomatiseerd verstuurt.
  4. En een geautomatiseerde methode om je nieuwste blogpost rond te sturen.

4. Social media pagina

Je hebt ook profielen nodig op de Social media. Ikzelf vind het aan te raden om een gratis profiel aan te maken overal waar dat gratis kan, maar je gaat ze niet overal actief zijn. Je maakt die profielen om de naam bezet te houden en je vult die profielen ook in met allerlei interessante en nuttige informatie. Maar wordt op hoogstens 2 platforms actief, want anders kost dit je veel te veel tijd. Kies je social media waar je actief gaat zijn zorgvuldig uit.

In 4 stappen een online marketingplan voor diensten

Natuurlijk kun je het online marketingplan veel ingewikkelder maken. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat het je ook meer oplevert. Marketing levert je het meeste op als je heldere keuzes maakt: dit doe je wel en dit doe je niet. Want doordat je heldere keuzes maakt, kun je er ook genoeg tijd en energie in steken.

Want als je bijvoorbeeld op alle Social media platforms actief wilt zijn, dan ben je nergens vaak genoeg om effectief te zijn, want er zitten maar 24 uur in een dag.

Actieplan online marketing voor diensten

Maak daarom een simpel lijstje van acties die je echt gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld:

  • Elke week 1 blogpost met een inhoud die bedoeld is om nieuwe mensen aan te trekken.
  • Eens per 4 weken een nieuwsbrief (vaker mag ook, maar niet te vaak).
  • Een paar keer per week een aantal interacties op de Social media die je gekozen hebt. Let op: hier staat interacties en dat is iets anders dan iets posten.
  • Eens per week een actie om een oud contact op te warmen.
  • Eens per week een persoonlijk contact met iemand die bijna zover is dat hij besluit om klant te worden.

Zo maak je haalbare afspraken met jezelf. Dit kun je zo licht en zo zwaar maken als je zelf wilt. Hierbij is natuurlijk wel zo dat als je je plan heel erg licht maakt, dat het dan veel langer duurt voor je klanten krijgt dan wanneer je er zoveel mogelijk tijd in steekt.

En als je aan het eind van de week ziet dat je dat allemaal gedaan hebt, dan geef je jezelf een grote groene vink voor succes.

Zo simpel kan het zijn, dus waarom zou je het moeilijker maken?

, , , ,


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We beginnen met 5 simpele tips om klanten te krijgen

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Scroll naar boven