Of de klant je ziet als een investering of als een kostenpost is vreselijk belangrijk. Want dit gaat bepalen welk tarief jij kunt bedingen. Want een investering levert op langere termijn meer op dan het gekost heeft. Maar een kostenpost is gewoon een kostenpost en als het geld is uitgegeven is het weg. Daarom is het handig als je ervoor zorgt dat jouw diensten een investering zijn.
Kostenpost
Neem bijvoorbeeld tijdbesparing. Veel VA’s zetten hierop in: neem mij want dan bespaar je tijd en die tijd kun je gebruiken voor andere zaken. Dat is ook zo natuurlijk, maar er zit ook een probleem aan. Dat probleem ziet er zo uit: Is tijdbesparen om andere dingen te kunnen doen interessant als die tijdbeparing meer kost dan opdrachtgever in die tijd zou kunnen verdienen?
Waarschijnlijk vind geen enkele opdrachtgever het werkelijk interessant om tijd te kopen die duurder is dan zijn eigen tijd. En dat betekent dat jouw tarief vast ligt: het moet lager zijn dan het tarief dat je opdrachtgever vraagt.
Investering
Met een investering ligt dat anders. Als jij vaardigheden ontwikkelt die de klant geld opleveren, dan mag jouw tarief hoger zijn dan het tarief dat je klant voor zichzelf hanteert.
Denk aan projecten die waar je klant aan blijft verdienen als jij al lang al uit beeld bent. Bijvoorbeeld het inrichten van een webshop. Het kan ook iets heel anders zijn, als het maar zorgt dat je klant meer gaat verdienen door jou in te huren.