Is je doelgroep actief op Pinterest?

Is je doelgroep actief op Pinterest

Voor het laatst bijgewerkt:

Is je doelgroep actief op Pinterest? En als dat zo is, is dat dan een tijdelijk hype of mag je verwachten dat ze er nog een poosje blijven? Dit zijn de vragen die ik in dit artikel wil beantwoorden.


Is je doelgroep actief op Pinterest?

2020: stagnatie en afname. In 2020 is aantal gebruikers zo weinig gegroeid dat dit niet zichtbaar is in mijn tabel hieronder. En het aantal dagelijkse gebruiker is afgenomen.


2019: het aantal gebruikers van Pinterest groeit in 2019. En het aantal dagelijkse gebruikers groeit nog veel meer. Als je daar nog niet actief bent dan zou het een goed idee kunnen zijn om er een account aan te maken.


2018: Het aantal gebruikers is gegroeid naar 3 miljoen. Van deze 3 miljoen gebruikers zijn 587.000 mensen dagelijks op Pinterest te vinden.


In 2017 is Pinterest gegroeid. Zowel het aantal Nederlandse gebruikers als het aantal actieve gebruikers is toegenomen.


In 2016 is het aantal gebruikers uit Nederland gegroeid naar 2,0 miljoen. Van deze groep maken 334.000 mensen dagelijks gebruik van Pinterest.


In 2015 maakten 1,6 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest waarvan 261.000 dagelijks.


Leeftijd

Let op: Pinterest heeft een bijzonderheid: 84% van de gebruikers is vrouw. Pinterest is met name populair onder vrouwen tussen 20 en 40 jaar. Het platform begint ook mannen aan te trekken, maar vooralsnog is het grootste deel van de gebruikers vrouw. Dit is in 2018 niet veranderd.

Pinterest

JAARAANTAL GEBRUIKERSDAGELIJKS GEBRUIK
20151,6 miljoen261.000
20162.0 miljoen334.000
20172,4 miljoen381.000
20183,0 miljoen587.000
20193,5 miljoen734.000
20203,5 miljoen717.000

Pinterest leuk gebruiken

Op Pinterest heb je niet te maken met een tijdlijn waardoor het platform veel minder werk van je vraagt dan een platform waar alles wat je publiceert direct naar de diepte zakt. Maar de vraag is natuurlijk altijd: hoe gebruik je zo’n platform op een manier waardoor je echt opvalt en echt aandacht krijgt.

Dat is Ikea een keer gelukt. Om je te inspireren wil ik dit verhaal hier vermelden.


Pinterest inspiratie

Is je doelgroep actief op Pinterest
Is je doelgroep actief op Pinterest?

Een opvallende marketingactie: Ikea op Pinterest. In de zomer van 2014 heeft het woonwarenhuis Ikea het platform Pinterest op een fantastische manier ingezet. Zij begonnen een actie onder de noemer: Ikea zoekt interieurontwerper.

Ikea: meubilair

Die actie hield in dat Ikea een bord op Pinterest plaatsten met daarop afbeeldingen uit hun collectie. Ze nodigden iedereen uit om zelf een bord te maken en de items van het bord van Ikea te repinnen. Op deze manier kon je je favoriete slaapkamer of badkamer inrichten.

Het leukste bord zou bij Ikea Amsterdam worden nagebouwd en de winnaar mocht 2500 euro besteden bij Ikea. Een hashtag erbij om de borden van de deelnemers terug te kunnen vinden en pinnen maar.

Ikea deed iets heel simpels waarbij de mogelijkheden van Pinterest optimaal benut werden.

Ikea op Pinterest: een slimme marketingactie

Om precies te begrijpen wat er zo bijzonder is aan deze actie moet je een beetje begrijpen hoe Pinterest werkt .

Als je op Pinterest een afbeelding plaatst, kan die afbeelding “op reis” gaan. De afbeelding gaat “op reis” als iemand anders de afbeelding opnieuw plaatst op zijn of haar eigen bord. Als iemand dat doet vind je dat fijn, want de link naar de website die aan de afbeelding vast zit gaat mee.

Als veel mensen je afbeelding op hun eigen bord plaatsen staan je afbeeldingen dus niet alleen overal op Pinterest: je krijgt er ook heel veel links naar je website mee!

Ikea en Pinterest: vernieuwend

Daarnaast is het een vernieuwende actie. Voor zover ik weet is Pinterest niet eerder op deze manier ingezet. De meeste mensen plaatsen een afbeelding en zitten daarna te hopen dat jij die afbeelding leuk genoeg vindt om op je eigen bord te plaatsen.

Op Pinterest heb ik niet eerder gezien dat een bedrijf mensen een prikkel gaf om een afbeelding opnieuw te pinnen.

Deze actie lijkt op de “like & win” acties van Facebook, maar waar Facebook hierin eigenlijk vreselijk saai was, is deze actie van Ikea op Pinterest verschrikkelijk creatief.

Jouw bedrijf

Ikea is een groot bedrijf en Ikea heeft erg goede marketingmensen. Jij hebt waarschijnlijk een klein bedrijf en je marketingacties moet je misschien wel zelf bedenken.

Daarom publiceer ik dit verhaal hier, want als jij een bedrijf hebt waar je producten verkoopt, dan kun je deze actie gewoon nadoen. Je bent dan niet meer de eerste en dus niet zo origineel als Ikea was, maar dat hoeft niet te betekenen dat jouw actie niet zou kunnen werken.

Ikea en Pinterest is een opvallende marketingactie, maar het is beslist niet de enige opvallende marketingactie. Kijk hier eens naar wat Alleman Mode uit Heiloo deed.

Doelgroepen

Of je doelgroep actief is op het platform waar jij actief bent is essentieel als het om marketing gaat. Want anders doe je alles voor niets. Je kunt hier lezen welke doelgroepen actief zijn op andere platforms.

Voor het laatst bijgewerkt:

Strategisch marketingplan

Niche kwalificeren

Speciaal voor dienstverleners: een strategisch marketingplan maken dat echt werkt en dat echt voor klanten zorgt!

Lees er hier meer over

Blog » Marketing » Inbound marketing » Social media » Is je doelgroep actief op Pinterest?

Voor het laatst bijgewerkt:

Bronnen

Newcom.nl

Social Media Examiner, Social Media Marketing Industry Report 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *