Klein bedrijf zichtbaar in de zoekresultaten

Als klein bedrijf zichtbaar in de zoekresultaten

Als klein bedrijf zichtbaar worden in de zoekresultaten

Als klein bedrijf zichtbaar worden in de zoekresultaten, lijkt een hopeloze zaak. Maar dat is gelukkig helemaal niet zo. Je kunt in de zoekresultaten helemaal bovenaan komen. Ook als je bedrijf klein is. Ik zal je uitleggen hoe dat zit.


Als klein bedrijf in de zoekresultaten

Als je een trefwoord in Google intikt waar je graag op gevonden zou willen worden, dan zie je vaak een enorme rij zoekresultaten en dan begin je er maar niet aan, want lijkt niet te kunnen voor een klein bedrijf.

Stel dat je gevonden wilt worden op “meditatie”. Als je dat intikt dan zie je dat het verschrikkelijk is. Er staan maar liefst 7.670.000 documenten op het web waar dit woord in voorkomt. En met al deze documenten concurreert jouw pagina. Dat lijkt een reden om er maar niet aan te beginnen.

Maak de zoekterm specifiek

Maar als je de zoekopdracht specifieker maakt, dan smelt de concurrentie als sneeuw voor de zon:

  • Beste geleide meditatie – 60.600 documenten op het web
  • Meditatie voor beginners – 328.000 documenten
  • Beste beoordeelde meditaties – 409.000 documenten
  • Meditatie online lessen – 1.120.000 documenten (is een beetje veel voor een klein bedrijf)
  • Meditatie online lessen Alkmaar – 31.800

Daar kun je mee spelen. Hoe meer documenten er aangeboden worden bij een zoekopdracht, hoe lastiger het is om zichtbaar te worden voor die zoekopdracht.

Maar als je de zoekterm specifieker maakt, dan verminder je daarmee de concurrentie.

Zijn dat veel documenten?

Misschien lijken die aantallen die je hierboven ziet staan nog steeds heel erg veel voor je. Maar dat valt reuze mee. Want die aantallen gaan over het aantal documenten op het web waar deze zoekterm in voorkomt. Maar er staat niet bij hoe belangrijk die zoekterm is in het document. Als het document eigenlijk over iets anders gaat en er staat ook het woord “meditatie” in, dan wordt dat document waarschijnlijk wel aangeboden, maar ergens heel erg achteraan.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij de deze blogpost, waarin ik het woord “meditatie” en allerlei varianten hiervan als voorbeeld gebruik. Dus als jij een pagina maakt met een specifieke zoekterm als titel, dan liggen je kansen behoorlijk goed.

Onthoud: geen generieke zoektermen maar zoektermen die je een beetje langer zijn. Dat noemt men long tail zoektermen.

Welke zoekterm kiezen?

Als klein bedrijf zichtbaar worden lukt het beste als je een zoekterm kiest die niet zo heel erg veel concurrentie heeft, maar ook niet heel erg weinig. Want zoektermen waar heel erg weinig concurrentie op is, zijn zoektermen die nauwelijks gebruikt worden. Dus daar heb je ook weer niets aan. Als je bedrijf nog erg klein is, kies dan een specifieke zoekterm met ongeveer tussen 100.000 en 250.000 documenten concurrentie. En neem geen zoekterm met meer dan 500.000 concurrentie.

Als klein bedrijf zichtbaar in de zoekresultaten

Als klein bedrijf zichtbaar worden in de zoekresultaten is dus beslist niet onmogelijk en het is niet hopeloos om hieraan te gaan werken. Integendeel. Je idee dat dit niet zou kunnen, komt doordat je kijkt naar zoektermen van 1 woord. Zoektermen van 1 woord hebben altijd heel veel concurrentie. Maar zodra je een zoekterm specifieker maakt, verdwijnt al die concurrentie als sneeuw voor de zon.

Actieplan

Maak eens een lange lijst met zoektermen waar je graag op gevonden wilt worden. En kijk daarna of je ze specifieker kunt maken. Als je geen varianten weet, dan kun je ook gewoon de zoekterm intikken in het zoekveld van Google en kijken hoe Google het aanvult. Want Google geeft je tijdens het typen een heleboel suggesties om je zoekterm te verlengen.

Wat je niet moet doen

Je moet de oplossing zoeken in gewone zoektermen die je langer maakt tot ze een klein zinnetje zijn. Zoek de oplossing niet in zoektermen die vreselijk leuk zijn of die vreselijk origineel zijn. Want de kans dat mensen die zoektermen gaan gebruiken is natuurlijk niet zo groot. Test je zoektermen dus altijd even door ze in te tikken in het zoekveld van Google en kijk of je wel concurrentie hebt. Geen concurrentie betekent dat niemand de zoekterm gebruikt.

, , ,



Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We beginnen met 5 simpele tips om klanten te krijgen

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Scroll naar boven