Kunst online verkopen

kunst online verkopen

Kunst online verkopen

Bijgewerkt op 25 februari 2024

Kunst online verkopen is de droom van iedere kunstenaar. En meestal lukt dat niet en daar zijn redenen voor. Ik wil hier eens kijken waarom het niet lukt, want dan kun je daar misschien iets aan doen.

Hoe verkoop je kunst online?

Om succesvol kunst online te verkopen moet er eerst een paar dingen gebeuren.

Je website moet in de eerste plaats bezoekers krijgen. Want zolang je niet genoeg bezoekers hebt, zal het niet lukkken. En wat is genoeg? Nou een stuk 500 per week. Minstens. Dat kan met SEO, via de social media maar ook gewoon via je visitekaartje, flyer of brochure.

Goed, dan komt die bezoeker op je website en dat vindt hij je werk niet leuk. Onbegrijpelijk natuurlijk, maar het gebeurt wel. Juist daarom heb je zoveel bezoekers nodig.

Er zijn natuurlijk ook bezoekers die je werk wel leuk vinden, maar dat betekent nog niet dat ze kopen. Ze gaan kijken of prijzen wel kloppen. Dat is gelukkig heel lastig in jouw situatie, want voor kunst zijn wel regeltjes voor prijzen (de x-factor) maar als je prospect lekker hebberig is, dan is de prijs niet de belangrijkste factor. Maar als de prijzen op jouw website duidelijk natte-vinger-werk zijn, dan is dat wel belangrijk. Zorg ervoor dat de onderlinge verhouding van je werk t.o.v. je andere werk er een beetje logisch uitziet.

Geruststellingen

Hij is gelukkig hebberig genoeg en hij wil kopen. Dus hij legt jouw schilderij in z’n winkelmandje. En dan slaat de angst toe. Het is toch een flink bedrag. En wat nou als er onderweg iets mee gebeurt? Wie is dan aansprakelijk? Is de klant z’n geld dan kwijt zonder iets te krijgen, of ga je je werk verzekerd versturen.

Als je het werk verzekerd gaat versturen, staat dat dan ergens op je website in de buurt van de check-out? Want dat is een belangrijke geruststelling voor je klant die kan voorkomen dat hij op het laatste moment toch nog afhaakt.

En bekijk je check-out ook in andere opzichten heel erg goed. Want wist je dat een check-out die niet helemaal betrouwbaar lijkt een belangrijke reden is waardoor mensen hun winkelwagen verlaten?

En als hun winkelwagen verlaten, stuur je dan een e-mail om ze aan die winkelwagen te herinneren?

Hoe ga je het werk verpakken?

Besef dat je klant veel geld gaat uitgeven en dus een beetje nerveus is. Daar moet jij iets aan doen.

Je klant kan bijvoorbeeld enge dingen verzinnen over hoe jij het werk gaat verpakken: doe je dat wel goed en zorgvuldig genoeg? Dat is een ongerustheid die je heel gemakkelijk weg kunt nemen door een kleine video te maken van wat jij allemaal doet als je het werk verpakt. Weer een bezwaar weggenomen.

Kunst online verkopen

Over smaak valt niet te twisten, maar over het aankoopproces wel. Omdat over smaak niet te twisten valt lijkt het misschien dat het onzinnig is om reviews te gaan verzamelen. Maar doe dat toch maar wel.

Ga reviews verzamelen en richt de aandacht van je klant op het aankoopproces. Is hij daar tevreden over? Hoe lang duurde het voor je klant het werk in huis had? Was alles goed verpakt en is het onbeschadigd aangekomen? Wil je klant misschien een foto toevoegen van jouw werk aan zijn wand?

Als je een review vraagt kun je niets eisen, maar je kunt wel aan klant suggereren waar hij het over zou kunnen hebben. En zo creëer je geleidelijk aan het vertrouwen dat je klanten nodig hebben om online bij jou te durven kopen.

Uurtje sparren

Als je marketing niet helemaal lekker loopt, of als je er gewoon te weinig van weet, dan kan een uurtje sparren veel helderheid geven. Lees hier meer over dat uurtje.

Scroll naar boven