Bezoek in je atelier

bezoek in je atelier

Als mensen in je atelier op bezoek komen dan heb je een gigantische verkoopkans. Maar dan moet je die mensen wel heel goed begeleiden, vooral als je veel werk hebt. Want voor je het weet zien ze door de bomen het bos niet meer. En dan kunnen ze niet kiezen. En als ze niet kunnen kiezen gaan ze weer weg zonder iets gekocht te hebben.

Bezoek in je atelier voorbereiden

Je kunt in het leven niet alles voor zijn, maar er zijn wel dingen die je kunt voorbereiden zodat het voor je bezoeker duidelijk is dat het niet de eerste keer is dat je je werk verkoopt.

Hoe gaan ze betalen

Bedenk vooraf dat als het bezoek uitmondt in een verkoop, dat die mensen dan moeten betalen. En als je werk een leuke prijs heeft, dan hebben ze zoveel geld vermoedelijk niet bij zich. Bovendien: ze waren helemaal niet van plan om te kopen. Ze wilden gewoon graag je atelier zien. Daarom moet je vooraf nadenken hoe je de zaken regelt als ze ineens hebberig worden. Bedenk hoe ze dan kunnen betalen.

Termijnbetaling

Misschien wil je je klant de mogelijkheid bieden om in termijnen te betalen. Zorg dan wel dat het totaal van deze termijnen een hoger bedrag is dan het reguliere bedrag voor je werk. Dat is redelijk omdat jij langer op je geld moet wachten en het dus ook niet kunt gebruiken, maar ook omdat je een betalingsrisico loopt. Als je dit wilt aanbieden, dan moet je zorgen dat je daar een contract voor klaar hebt liggen. Laat je niet overvallen door een vraag hiernaar, want dit kun je voorbereiden.

Verhuur

Misschien vindt een klant je werk geweldig, maar hij twijfelt of het er thuis ook zo goed uitziet. Die klant kun je helpen door aan te bieden dat hij je werk een poosje kan huren. Heb je ook een contract voor nodig. En als je dit doet, vraag je dan ook even af wie het risico draagt voor beschadiging van je werk.

Al deze zaken kun je voorbereiden en als je dit goed voorbereid hebt, dan neemt je rust toe waardoor je je beter kunt focussen op de behoeften van je klant tijdens het bezoek. Ga eens kijken op de site van je kunstenaarsvereniging of daar misschien modelcontracten voor deze situaties te vinden zijn.

Je klant begeleiden

Verkopen vinden de meeste mensen heel lastig. Maar dat kan ook heel anders. Je hoeft niet te verkopen. Het verkopen gaat het prettigste voor jezelf en voor je klant als jij niet gaat verkopen. Neem de rol aan van “aankoop assistent”. Focus op de behoeften van je klant.

Vraag het je klant

Als jij veel werk hebt gemaakt in de loop der jaren, overspoel je klant dan niet met al dat werk, want dat is gewoon te veel om uit te kiezen. Een handige manier om te weten wat je moet laten zien, is gewoon vragen.

Als je klant een afspraak maakt, maak dan een babbeltje en vraag of hij misschien iets op de website heeft gezien dat hem erg aansprak. Vraag hem welk werk aansprak. En dan zoek je in je collectie naar meer van hetzelfde en dat zet je voor die klant klaar.

Zet een selectie klaar

En als de situatie zo is dat dit niet kan, zet dan een representatieve selectie van je werk klaar. Iets in verschillende prijsklassen en als je meerdere stijlen hebt, dan ook in verschillende stijlen. En zodra je klant kiest voor een prijsklasse of stijl, dan ga je daarmee verder. De rest is dan gewoon een gepasseerd station

Stap voor stap

Hierdoor zorg je dat je je klant stap voor stap naar het ideale werk leidt. En bij iedere stap nemen je kansen om te verkopen toe. Terwijl je je helemaal geen verkoper voelt. En dat ben je dan ook niet. Je bent een aankoop assistent. Je helpt bij het kopen van het werk waar je klant gelukkig van wordt.

En als de klant niet koopt? Nou, dan is hij misschien nog niet zover. Dus dan nodig je ‘m van harte uit om een andere keer nog eens terug te komen. Sommige mensen hebben gewoon meer tijd nodig. En vraag gelijk of hij het leuk vindt als je ‘m je verhalen over de standkoming van je werk stuurt, en de agenda voor exposities etc. Kortom: vraag toestemming om ‘m op je mailinglijst te zetten en zorg dat je die toestemming op schrift krijgt.


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.


judith de vries

Judith de Vries

Ik help graag met marketing. Mailchimp expert en Mailchimp PRO partner, MailerLite expert en Get Clients Now!™ facilitator.

Scroll naar boven