Flyer delen

flyer delen

Bereik vergroten

Een flyer ergens neerleggen op een relevante plaats waar je doelgroep komt is een methode om klanten te krijgen. Dan moet je natuurlijk wel bijhouden waar je die flyer neerlegt en af en toe gaan kijken of er nog genoeg flyers liggen. Maar er is nog meer dat je kunt doen. Je kunt een flyer delen. En gaat er iets interessants gebeuren waar ik hier over wil vertellen.


Waarom een flyer delen

Met een flyer wil je mensen bereiken die de potentie hebben om klant te worden. Ik ken een aantal VA’s die deze methode gebruiken:

  1. Laat een mooie flyer maken.
  2. Zoek een aantal locaties waar je doelgroep komt en waar je ‘m neer mag leggen.
  3. Zorg ervoor dat je ze aanvult als ze bijna op zijn.

Dat is een eenvoudige en betaalbare marketingstrategie die ook uitvoerbaar is. Maar je kunt er nog meer uithalen.

Een flyer heeft een voor- en nadelen

Een flyer heeft een voor- en een achterkant. Die twee kanten kun je natuurlijk zelf helemaal vol schrijven, maar je kunt de achterkant ook in 4 blokjes verdelen. En dan heb je 4 advertentieblokken.

En de bedrijven die in die blokjes staan, liften mee op jouw inspanningen om die flyer te verspreiden. Dat heeft waarde. Je zou die blokjes dus als advertentie kunnen verkopen.

Maar hoewel verkopen een leuk idee is dat extra geld oplevert, handel jij niet in advertentieruimte en de bedoeling van je flyer was niet “geld verdienen” maar “klanten krijgen”. Houd dat doel in de gaten en gebruik je flyer om meer klanten te krijgen.

Groter bereik

Je kunt het bereik vergroten door vriendjes te zoeken met wie je een flyer gaat delen. Om dit op een zinvolle manier te doen zoek je vriendjes die iets heel anders doen dan jij doet, maar die wel dezelfde doelgroep bedienen.

Op de voorkant zet je de marketingboodschap van je eigen bedrijf, en op de achterkant zet je de marketingboodschappen van je vriendjes.

Je vriendjes moeten dan natuurlijk zelf ook meehelpen. Zij maken elk een eigen flyer met op de voorkant hun eigen marketingboodschap en op de achterkant een paar advertentieblokken. En in een van deze blokjes staat jouw bedrijfsinformatie.

Jullie verspreiden de flyer elk op jullie eigen manier en op passende locaties. En jullie liften allemaal mee op elkaars inspanningen.

Netwerk inzetten

Maak die flyers niet in al te grote hoeveelheden, want je zult zien dat er na verloop van tijd deelnemers zullen zijn die afhaken en niet meer meedoen. Bij Canva kun je voor niet al te veel geld zelf een flyer maken en laten afdrukken. En dan kun je de flyer ook makkelijk aanpassen als de omstandigheden veranderen.

En als je 4 advertentieblokken hebt, kunnen jullie ook allemaal jullie eigen netwerk gebruiken. Je vrienden kunnen andere promoties op hun flyer zetten dan jij doet, als jouw blokje er maar bij staat. En dan heb je een offline marketing machientje gemaakt.

Aandachtspunten flyer delen

  • Kies je samenwerkingspartners zorgvuldig.
  • Kies mensen die genoeg van je verschillen om geen concurrenten te zijn.
  • Maak heldere afspraken over wat jullie gaan doen en wanneer de samenwerking eindigt.
  • Maak een aparte landingspagina om mensen die reageren op te vangen.

Kies je partners zorgvuldig

Als je wilt dat deze offline marketingmachine blijft draaien en echt voor je gaat werken, dan moet je heel zorgvuldig kiezen met wie je je flyer gaat delen.

Uiteraard moet je een goede relatie met die mensen hebben en je moet er ook zeker van zijn dat ze goed met hun klanten omgaan, want jouw bedrijfsnaam staat anders op het spel. Hier moet je zeker van zijn, maar alleen dit is niet genoeg.

De mensen die jij gaat promoten mogen in geen enkel opzicht concurrenten van je zijn. Je zou wel mal zijn.

Aanvullende diensten vanuit klantperspectief

Maar hun diensten mogen ook niet te ver van jouw diensten af staan. De ideale samenwerkingspartners zijn bedrijven die elkaar vanuit klantperspectief aanvullen.

Heldere afspraken

Maak ook heldere afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld: we gaan elk op onze eigen locaties 50 flyers verspreiden. Daarna kunnen jullie kijken hoe het allemaal gaat en of jullie nog een rondje met elkaar willen.

Aparte landingspagina

Om mensen die reageren op deze flyers op te vangen, zou ik een aparte landingspagina maken. Want dan kun je meten wat het oplevert. Zorg dat je hier een gladde URL voor koopt die je redirect naar je landingpagina.

En neem een URL die sprekend op je gewone URL lijkt. Als je gewone URL bijvoorbeeld jouwbedrijf.nl is, koop dan voor je landingspagina een URL met extensie .EU of .COM. Gebruik niet iets als bit.ly/26cy7 want is voor je klant niet zo prettig om in te typen, maar het is ook veel beter om een URL te gebruiken met je bedrijfsnaam er in.

Kan dit ook online?

Misschien vind je dit een leuk idee, maar wil je dit online gaan doen. Bijvoorbeeld op je website of in je nieuwsbrief.

Website

Doe geen moeite om een aparte pagina te maken met profielen van je vriendjes. Want dat heeft alleen effect als je heel veel bezoekers krijgt op je website. En de meeste websites krijgen niet veel bezoekers (daar kun je wel iets aan doen).

Weet je nog, dat je vroeger vaak op een website een pagina met links zag? Zo’n rijtje links doet helemaal niets goeds voor jou en ook niet voor de ander naar wie je link. Als je wilt uitlinken, verwerk je link dan in een tekst.

Nieuwsbrief

Doe dit ook niet in je nieuwsbrief, want als je naar veel verschillende domeinen linkt in je nieuwsbrief, kan dat veroorzaken dat je nieuwsbrief in spam komt. Denk hier ook aan als je veel links naar social media platforms in je nieuwsbrief zet. En zet er zeker geen affiliate links in.

Een flyer is gewoon een leuk idee voor offline marketing om met z’n allen een hefboomwerking te krijgen en toegang te krijgen tot het netwerk achter je eigen netwerk. Gebruik het gewoon voor offline marketing, want voor online marketing is dit geen goed idee.


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.


judith de vries

Judith de Vries

Ik help graag met marketing. Mailchimp expert en Mailchimp PRO partner, MailerLite expert en Get Clients Now!™ facilitator.

Scroll naar boven