Nichemarkt ontvouwt zich

marketingniche ontvouwt zich

Nichemarkt ontvouwt zich

Ik ben iemand aan het souffleren bij het oplossen van een moeizaam probleem. En hierbij kwam ik tegen dat een nichemarkt zich ontvouwt. Een nichemarkt ontvouwt zich als je ineens ziet wat je nichemarkt zou moeten zijn, terwijl je daar nooit aan gedacht had.

Omdat het voor veel mensen al heel lastig is om te begrijpen waarom je een nichemarkt nodig hebt en het voor authentieke kunst niet mogelijk is om je nichemarkt zelf te kiezen, vind ik dit een mooi voorbeeld voor jou.

Het probleem

Dit verhaal gaat over mijn vroegere overburen. Een leuk jong stel met een klein kindje (en inmiddels een tweede). Zij zijn in januari 2023 geëmigreerd naar Zweden (1). Ze hebben daar een oud huisje gekocht met een enorme lap grond eromheen en ze hadden een zak geld mee van de overwaarde van de verkoop van hun Nederlandse huis, zodat ze tijd hadden om daar orde op zaken te stellen.

Het plan was om daar een glamping te beginnen. Ze hadden uit Nederland al een aantal mooie goede tenten meegebracht, dus in principe zouden ze snel van start kunnen gaan. Maar als je weleens naar “Het roer om” of “Ik vertrek” kijkt, dan voel je de bui al hangen: de vergunning voor de glamping.

De vergunning

Ze hebben een vergunning voor een glamping aangevraagd bij de gemeente, maar die vergunning is afgewezen.

Hun grond is als het ware het middenstuk van een hoefijzer en alle grond eromheen is van een grootgrondbezitter. En die grootgrondbezitter heeft bezwaar gemaakt tegen hun glamping.

Ze hebben het er niet bij laten zitten, de aanvraag is naar de provincie gegaan. En daar is de vergunning ook afgewezen, want in het bestemmingsplan staat dat de grond agrarische grond is.

En daar zitten ze dan, op grond met een agrarische bestemming, het geld is bijna op en er is geen inkomen. Wat doe je dan?

Het zomerhuisje

Die Zweedse huizen die ergens achteraf liggen hebben er heel vaak een zomerhuisje bij. Dit huis heeft ook een zomerhuisje. Een erg primitief huisje zonder waterleiding (die zou in de winter bevriezen) en zonder isolatie (want het is een zomerhuisje). Er is wel een houtkachel, het is gemeubileerd en er is een buitendouche met warm water en buiten is ook een compost toilet.

Het plan was om dat huisje helemaal mooi te gaan verbouwen, isoleren etc. maar ja, dat is nu niet aan de orde want dat kost geld.

Op dit punt vond ik dat ik even moest laten horen dat niet iedereen luxe wil en dat mijn man en ik zowel in een paardenstal als in een koeienstal geslapen hebben toen wij het Pieterpad liepen. En vooral die koeienstal was bar koud, maar wij vonden alles leuk want het maakte deel uit van de tocht en het avontuur. Daarom vond ik dat het huisje best direct verhuurd kon worden.

Maar nu is de vraag: aan wie verhuur je zoiets? Het lijkt alsof vakantieaccommodaties voor iedereen zijn die er zin in heeft. Maar dan is de vraag: wie heeft er zin in? Bestaat er een groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken die in dat huisje geïnteresseerd zouden kunnen zijn?

Het jagershuisje

Het antwoord op deze vraag zag ik op de website verschijnen: ze hebben het huisje het Jagershuisje genoemd. Want het werd vroeger aan jagers verhuurd. En dat is een niche.

De nichemarkt ontvouwt zich

En dan zie je ineens dat de nichemarkt zich ontvouwt. Want als je een doelgroep hebt, dan hoef je niet meer te wachten tot iemand misschien een keer je website vindt. Je hoeft je niet vreselijk in te spannen tot iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief en je hoeft ook geen eindeloze funnels te maken. Dat hoeft dan allemaal niet, want als je weet dat je dit huisje wilt verhuren aan jagers, dan kun je gaan zoeken naar verenigingen van jagers en dan kun je vertellen dat je een leuk huisje verhuurt vlak bij een jachtgebied.

Je marketing wordt dus eindeloos veel gemakkelijker als je een doelgroep hebt, want kun je vertellen dat jij een puzzelstukje hebt dat past in hun puzzel.

Dat kan allemaal niet zolang je niet weet voor wie dat huisje geschikt is. Dan moet je afwachten, met een gloednieuwe website die zelden een bezoeker trekt. En dan moet je lang wachten.

Doe dit na

Ik schrijf dit natuurlijk niet voor niets, dit is voor jou. Je moet het nadoen.

  • Wie hebben vroeger jouw werk gekocht? (Voor het huisje zijn dat de jagers, wie zijn het voor jouw werk?)
  • Wat zijn de gemeenschappelijke kenmerken van die mensen?
  • En wat waren hun koopmotieven (Voor de jagers: dicht bij een jachtgebied, wat is het koopmotief van jouw klanten?).

Zo kun je stap voor stap in kaart brengen welke soort mensen in jouw werk geïnteresseerd is. En het antwoord heb je waarschijnlijk al. Net zoals mijn overburen het antwoord al hadden: ze wilden een glamping en ze zagen een zomerhuisje. Daar zitten geen antwoorden bij die de helderheid scheppen.

Maar op het moment dat ze terug gingen kijken aan wie dit huisje in het verleden verhuurd was, toen was het antwoord klip en klaar en toen was de niche gevonden. Met daarbij alle mogelijkheden om de niche actief te benaderen, waardoor hun marketing veel sneller gaat.

Nichemarkt ontvouwt zich: kunstenaarshuisje

Ikzelf zie nog een niche. Want dit huisje ligt midden in de natuur, in the middle of nowhere. Dat vind ik voor jou ook wel geschikt om eens een poosje ongestoord te werken. En misschien kun je ook wel iets afspreken over mee eten met wat de pot schaft.

Als dit je iets lijkt: hier is het huisje. De pagina is nog niet helemaal klaar. Maar neem gewoon contact met ze op en brengen ze mijn groeten over.

Meenemen uit dit artikel: een nichemarkt kan zich ontvouwen

Overal lees je dat je een niche moet kiezen. Maar als je een huisje wilt verhuren op een plek die niemand kent, dan kun je wel kiezen, maar dan zul je zien dat je een nichemarkt kiest met eisen waar jij niet aan voldoet. Dan kun je dus ook gewoon met andere blik naar je werk kijken en een beetje terugkijken. Dan gaat je nichemarkt zich ontvouwen en dan weet je gewoon wat je moet doen.

Referentie


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.


judith de vries

Judith de Vries

Ik help graag met marketing. Mailchimp expert en Mailchimp PRO partner, MailerLite expert en Get Clients Now!™ facilitator.

Scroll naar boven