Puzzelen om je niche te identificeren

puzzelen om je niche te identificeren

Puzzelen om je niche te identificeren

Puzzelen om je niche te identificeren. Marketing voor kunst is nog steeds gewoon marketing en dat gaat heel moeilijk als je niet weet waar je niche zit. Een niche is essentieel omdat je anders niet weet wie moet bereiken. En dan is de wereld heel groot terwijl je geen geinteresseerden kunt vinden. Maar de niche van een kunstenaar vinden heeft een aantal lastige haken en ogen. Daarom gaan we nu puzzelen om je niche te identificeren.


Wat weet je over je niche?

Over jouw niche weten we dat die mensen genoeg geld hebben om kunst te kunnen kopen. Als ze dat geld niet hebben, dan kunnen het best aardige mensen zijn, maar vanuit zakelijk oogpunt zijn ze dan niet interessant voor je.

En dat is iets om goed tot je door te laten dringen, want dat betekent dat als jij ergens in een hoekje van geest denkt dat geld niet zo belangrijk is als het om kunst gaat, dan verhinder je dat je een goede niche kunt vinden.

Ga dus maar eens op onderzoek uit in je geest of je ergens misschien een paar negatieve ideeen over geld hebt bewaard. Want die ideeën zorgen ervoor dat je je richt op de verkeerde mensen.

Interesse

Er is nog iets dat weet over je klanten: ze houden van kunst. Dat betekent dat mensen die welvarend zijn maar niet van kunst houden vanuit zakelijk oogpunt niet interessant voor je zijn.

Waardering

De derde factor is dat ze niet alleen van kunst houden: ze houden van jouw kunst.

Niche identificeren

Als je gaat tekenen, dan heb je drie cirkels met een klein beetje overlap. En dat is je niche.

Mensen die werkelijk tot jouw niche behoren zitten in het hart van het venndiagram.

  • Het is niet genoeg dat mensen jouw werk waarderen.
  • En het is ook niet genoeg dat ze geld genoeg hebben om je werk te betalen.
  • En het is niet genoeg dat ze van kunst houden.

Alle drie deze kenmerken zijn wel ingangen om je niche te identificeren. Maar pas als ze alle drie deze kenmerken hebben, dan heb je een prospect.

Valkuil bij het puzzelen om je niche te identificeren

Nu kun je fout maken waardoor je helemaal op het verkeerde spoor komt. Je schildert bijvoorbeeld graag steden. Steden bestaan uit huizen, dus je denkt dat je niche uit makelaars bestaat. Maar het is helemaal niet gezegd dat makelaar van schilderijen van huizen houden.

Vul daarom niet te makkelijk in welke soort mensen van je werk houden, test het liever. Vraag het ze.


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.


judith de vries

Judith de Vries

Ik help graag met marketing. Mailchimp expert en Mailchimp PRO partner, MailerLite expert en Get Clients Now!™ facilitator.

Scroll naar boven