
Als ondernemer kan het verwarrend zijn je marketing handen en voeten te geven, want alles hangt met elkaar samen. Maar met de social media kun je heel eenvoudig starten. Maar voor je dit doet moet je wel eerst realiseren wat de social media precies zijn. Hier vind je mijn visie op social media.
En uit mijn visie blijkt dat ik denk dat je ook prima een marketingstrategie kunt ontwikkelen zonder actief te zijn op de social media. Ik denk wel dat je tegenwoordig een social media pagina nodig hebt en ik raad je aan om overal waar je dit gratis kunt doen een profiel aan te maken. Ook als je helemaal niets wilt doen op dat platform, gewoon om je naam te claimen.
En maak er dan ook gelijk een rijk profiel van met links naar je website. Want je weet maar nooit door je wie je daar gevonden wordt. En je kiest eventueel één of meerdere platforms waar je ook actief wilt zijn. Maar zelfs als je helemaal niet actief wilt zijn op de social media, ook dan heb je een profiel nodig op LinkedIn.
Netwerken is één van de nuttigste dingen die je kunt doen als je klanten wilt krijgen. En LinkedIn is een platform bij uitstek waar je dit kunt doen.
Als professional kun je niet om LinkedIn heen, daarom is het handig om te beginnen met een profiel op LinkedIn aan te maken. Let er even op dat je de URL van je profiel mooi glad maakt, zonder overbodige cijfers en letters in de URL. Zoek op LinkedIn iedereen die je kent en nodig je netwerk uit om zich met je te verbinden op LinkedIn.
LinkedIn profiel instellen
En er zijn ook een aantal zaken op LinkedIn waar je keuzes in moet maken en die je direct in orde moet maken. Want als je niets doet, dan krijgen mensen die je profiel bezoeken er gelijk linkjes naar de profielen van je concurrenten bij. Maar je kunt voorkomen dat er linkjes naar je concurrenten bij je profiel staan. Dat is sterk aan te raden.
Als je content van anderen gaat delen, zoek dan content die interessant en behulpzaam is voor je doelgroep. Let op de kwaliteit, op dit netwerk plaats je niet hetzelfde als op Facebook. Content van anderen delen kun je niet altijd blijven doen, maar het is prima om hiermee te starten.
Wat doe je op LinkedIn
Nu kun je een aantal dingen doen:
- Je kunt content van anderen delen .
- En je kunt er een blogpost publiceren
- Of je kunt vaardigheden van anderen onderschrijven.
Dit kun je allemaal al doen voordat je een website hebt.
Aantallen en dagelijks gebruik op LinkedIn
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
---|---|---|
2015 | 3,8 miljoen | 0,4 miljoen |
2016 | 4,2 miljoen | 0,3 miljoen |
2017 | 4,3 miljoen | 0,4 miljoen |
2018 | 4,4 miljoen | 0,5 miljoen |
2019 | 4,6 miljoen | 0,6 miljoen |
2020 | 4,7 miljoen | 0,8 miljoen |
2021 | 5,0 miljoen | 1,06 miljoen |
2022 | 5,0 miljoen | 1,15 miljoen |
2023 | 5,0 miljoen |
Facebook is door de jaren heen een gigantisch populair platform. Maar als je Facebook wilt inzetten voor zakelijk gebruik dan heeft Facebook een behoorlijk nadeel: alles wat je op je fanpage publiceert wordt slechts aan een klein deel van je volgers getoond.
Dat kun je oplossen door te gaan adverteren. Maar adverteren is helaas niet de effectiefste marketingmethode. En wat Facebook doet voor je marketing hangt af van hoe jij Facebook gebruikt: hoe persoonlijker, hoe beter.
Onzekerheid
Veel marketeers voelen zich onzeker over de manier waarop ze Facebook gebruiken. 40% van de marketeers weet niet zeker of hun Facebook marketing werkt. 53% ziet dat hun aantal vertoningen in de nieuwsfeed daalt. Dus als je niet precies weet wat je moet met Facebook en je hier onzeker over voelt, dan ben je niet de enige, marketeers weten het ook niet.
Activiteit op Facebook
Zit je doelgroep op Facebook? Vaak wel, maar toch is het goed om dit in de gaten te houden, want anders zijn je inspanningen voor niets. Waar de verschillende doelgroepen zitten volg ik al een paar jaar, waardoor de trend ook zichtbaar wordt.
2022
De groei neemt af! Zowel als het om aantallen gebruikers gaat als wanneer het om dagelijks gebruik gaat.
2021
Het aantal gebruikers van Facebook is ongeveer gelijk gebleven, maar het dagelijkse gebruik is toegenomen.
2020
Zolang je doelgroep niet jong, is kun je nog prima uit de voeten met Facebook. Want onder mensen die niet te jong zijn, is het aantal gebruikers van Facebook in 2020 gestegen. Ook dagelijkse gebruik is in 2020 gestegen. Maar het aantal jonge gebruikers onder 20 jaar in 2020 opniew afgenomen.
2019
Het aantal mensen op Facebook is in 2019 voor het eerst in jaren gedaald. In 2019 maken 6,8 miljoen mensen gebruik van Facebook. Ook het dagelijkse gebruik is met 10% afgenomen. Met name in de groep tot 40 jaar. Als je doelgroep jonger dan 40 is dan is dit beslist iets om rekening mee te houden.
2018
Het zat er aldoor in, maar in 2018 is het echt heel duidelijk geworden: jongeren hebben geen zin meer in Facebook. Als je jongeren onder de 20 jaar wilt bereiken moet je op Instagram zijn. Maar als je mensen boven 40 jaar wilt bereiken zit je nog steeds erg goed op Facebook. Niet alleen het aantal gebruikers is toegenomen in 2018, maar ook het dagelijkse gebruik is toegenomen.
2017
Het aantal Facebookgebruikers weer toegenomen en ook het aantal actieve gebruikers nam fors toe. Op Facebook vond je in 2017 mensen van alle leeftijden en volgens de cijfers van 2017 groeide het gebruik ook voor alle leeftijdsgroepen, met uitzondering van de doelgroep 15-19 jaar.
2016
In 2016 is het gebruik van Facebook zelfs nog toegenomen: 9,6 miljoen Nederlanders en 6,8 miljoen zijn er dagelijks actief. Maar voor je nu heel enthousiast wordt: jongeren zijn afgehaakt, de groei komt van ouderen. Als ouderen je doelgroep zijn zou ik zeker investeren in Facebook. Maar als je mikt op jongeren dan heb je op Facebook niets meer te zoeken.
2015
Het populairste platform. Het werd gebruikt door 9,4 miljoen Nederlanders waarvan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. De doelgroep die dit platform gebruikte was groot: het platform werd in 2015 gebruikt door mensen van 40 jaar tot boven de 80 jaar.
Dit is niet onbelangrijk: jongeren zijn afgehaakt van Facebook, de populariteit begint pas bij 40 jarigen. Omdat mensen de gewoonte hebben ieder jaar een jaartje ouder te worden moet je hier goed naar kijken want als deze trend zich doorzet mag je verwachten dat de populariteit van Facebook over 5 jaar pas bij 45 jaar begint.
Aantallen en activiteit op Facebook
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
---|---|---|
2015 | 9,4 miljoen | 6,6 miljoen |
2016 | 9,6 miljoen | 6,8 miljoen |
2017 | 10,4 miljoen | 7,5 miljoen |
2018 | 10,8 miljoen | 7,6 miljoen |
2019 | 10,1 miljoen | 6,8 miljoen |
2020 | 10,4 miljoen | 7,1 miljoen |
2021 | 10,4 miljoen | 7,3 miljoen |
2022 | 10,3 miljoen | 6,9 miljoen |
2023 | 9,9 miljoen |
Twitter ofwel X
Je kunt op Twitter korte berichten plaatsen. Deze korte berichten kun je meer informatie meegeven door er een inline tekst bij te plaatsen. Mensen die jou volgen, kunnen je berichten lezen.
Bij trefwoorden kun je een hashtag (#) plaatsen. Alle berichten met dezelfde hashtag komen samen in een map en zijn dan ook gemakkelijk te vinden door mensen die jou (nog) niet volgen.
Je kunt hier je boodschap heel gemakkelijk verspreiden. Het platform is echter géén reclamefolder en als je het medium als reclamefolder wilt gebruiken, zul je merken dat je weinig volgers krijgt.
Luisteren
Als je een kamer binnenkomt waar een gezelschap aanwezig is, dan begin je gewoonlijk met luisteren waar het gesprek over gaat. Pas daarna meng je je in het gesprek. Zo is het hier ook: eerst luisteren, dan praten. Je gaat specifieke mensen monitoren zodat je weet wat er speelt.
Gebruikers
De verdeling van de gebruikers naar geslacht is niet helemaal duidelijk, het ene onderzoek zegt dat Twitter meer door mannen gebruikt wordt dan door vrouwen; en het andere onderzoek zegt dat het precies andersom is.
Verder vind ik X een handig platform om buitenlandse experts te volgen door ze in Twitter lijsten te zetten. En daarna zet ik hun belangrijkste tweets natuurlijk in mijn bladwijzers.
Leeftijd op Twitter
Hoewel ik in 2015 las dat het gebruik van Twitter vooral onder ouderen toenam en voor alle andere gebruikers afnam, lieten latere cijfers zien dat 23% van de Twitter gebruikers behoort tot de leeftijdsgroep 15-19 jaar en dat 25% behoort tot de leeftijdsgroep 20-29 jaar. Daarna loopt het aantal gebruikers snel terug.
Ik vond deze poll op Twitter waar jammer genoeg niet gevraagd wordt naar leeftijd beneden de 40.

Toename en afname op Twitter
2023
Verlies van hoogopgeleide vrouwen van 20 – 39 jaar.
2022
Een flinke groei van het aantal gebruikers van 22% en een toename van het dagelijkse gebruik van 18%. Dat vind ik veel.
2021
Het aantal gebruikers van Twitter is met 5% gegroeid. En het dagelijkse gebruik is met 8% gestegen.
2020
Groei t.o.v. vorig jaar. Het aantal gebruikers van Twitter is toegenomen. Maar als je naar de tabel hieronder kijkt, dan is er niet veel om te juichen, want het aantal gebruikers is nu gelijk aan dat van 2015. Dit is dus eerder het inhalen van een dip dan een serieuze toename. Het aantal dagelijkse gebruikers ligt wel boven dat van 2015. Maar het verschil met 2018 is niet groot. Twitter lijkt dus eerder op en af te gaan dan serieus te groeien.
2019
In 2019 is Twitter meer gebruikers verloren dan er in 2018 bij kwamen. En ook het dagelijks gebruik is weer ingezakt.
2018
Het aantal gebruikers van Twitter heeft een groei doorgemaakt van 8% t.o.v. het vorige jaar. Meer dan een miljoen mensen gebruiken Twitter dagelijks.
2017
In 2017 bleef het aantal gebruikers van Twitter stabiel, maar het aantal dagelijkse gebruikers nam iets af.
2016
In 2016 is het gebruik van Twitter afgenomen: 2,6 miljoen, waarvan 0,9 miljoen dagelijks actief is. Het gebruik is dus een klein beetje afgenomen terwijl de activiteit veel is afgenomen. Dat betekent dat je mag verwachten dat er op Twitter veel verlaten accounts zijn. Daar staat tegenover dat er in 2016 meer actieve Twitter gebruikers waren dan dat er actieve gebruikers waren op LinkedIn. Let daar ook even op.
2015
In 2015 maakten 2,8 miljoen Nederlanders gebruik van Twitter, waarvan 1 miljoen dagelijks. Er zijn toen veel mensen afgehaakt van Twitter, met uitzondering van de leeftijdsgroep van 65 tot 79 jaar. Juist voor deze doelgroep is Twitter in 2015 enorm gegroeid. Boven de 79 jaar waren ze echter weer weg.
Aantallen en activiteit op Twitter
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
---|---|---|
2015 | 2,8 miljoen | 1 miljoen |
2016 | 2,6 miljoen | 0,9 miljoen |
2017 | 2,6 miljoen | 871.000 |
2018 | 2,8 miljoen | 1.01400 |
2019 | 2,5 miljoen | 908.000 |
2020 | 2,8 miljoen | 1.132.000 |
2021 | 2,9 miljoen | 1.226.000 |
2022 | 1,4 miljoen | 1.449.000 |
2023 | 1,1 miljoen |
Pinterest kun je prima inzetten voor je marketing als je doelgroep er zit. En het aardige is dat dit platform je niet zoveel tijd hoeft te kosten als sommige andere platforms.
Daar staat tegenover dat je wel met iets goeds moet aankomen. Met middelmatigheid kom je niet weg op Pinterest. Als je wilt dat je afbeeldingen gedeeld worden moet je opvallend mooie afbeeldingen hebben. Maar die kunnen dan wel jarenlang hun werk voor je doen.
Dit platform biedt je een grote uitdaging om echt mooie afbeeldingen te plaatsen die zo aantrekkelijk zijn dat anderen ze op hun eigen bord willen repinnen. Dat vraagt inspanning, maar dan heb je ook wel iets.
Welke afbeeldingen pinnen op Pinterest
Voor je begint met pinnen ga je naar repinned.net en je klikt jouw onderwerp aan of een onderwerp dat zo dicht mogelijk bij jouw onderwerp staat. Je ziet nu alle afbeeldingen over jouw onderwerp die werkelijk populair zijn en je ziet gelijk ook hoe vaak ze gerepind zijn.
Maar als je Pinterest in wilt zetten voor je marketing, dan is het belangrijk dat je je borden goed onderhoudt. Zorg dat je regelmatig een afbeelding plaatst, liefst dagelijks. Maar anderzijds: als ze er staan dan staan ze er en ze blijven vindbaar.
Pinterest: auteursrecht
Het komt voor dat mensen de pins van de borden van anderen gebruiken als afbeeldingen op hun blog, vaak omdat ze niet weten dat dit niet mag. Dit is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Als je dit niet leuk vindt, moet je zo af-en-toe controleren op welke websites jouw afbeeldingen staan. Dit kan heel eenvoudig met behulp van de tool Tineye en het kan ook met behulp van Google Image Search.
Als je gaat starten met Pinterest ga je natuurlijk ook pinners volgen. Je volgt in ieder geval je belangrijkste concurrenten en de top-influencers in jouw branche.
Pinterest leuk gebruiken
Op Pinterest heb je niet te maken met een tijdlijn waardoor het platform veel minder werk van je vraagt dan een platform waar alles wat je publiceert direct naar de diepte zakt. Maar de vraag is natuurlijk altijd: hoe gebruik je zo’n platform op een manier waardoor je echt opvalt en echt aandacht krijgt.
Leeftijd op Pinterest
Let op: Pinterest heeft een bijzonderheid: 84% van de gebruikers is vrouw. Pinterest is met name populair onder vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Het platform begint ook mannen aan te trekken, maar vooralsnog is het grootste deel van de gebruikers vrouw. Dit is in 2018 niet veranderd. Geleidelijk aan gaan meer mannen Pinterest gebruiken, maar het loopt nog geen storm.
Activiteit op Pinterest
Is je doelgroep actief op Pinterest? En als dat zo is, is dat dan een tijdelijke hype of mag je verwachten dat ze er nog een poosje blijven?
Pinterest 2022: groei.
2021: Het aantal gebruikers is gestegen naar 3,9 miljoen en het dagelijkse gebruik is 24% (!) gestegen.
2020: stagnatie en afname. In 2020 is het aantal gebruikers zo weinig gegroeid dat dit niet zichtbaar is in mijn tabel hieronder. En het aantal dagelijkse gebruikers is afgenomen.
2019: het aantal gebruikers van Pinterest is gegroeid in 2019. En het aantal dagelijkse gebruikers is nog veel meer gegroeid. Als je nog niet actief bent op Pinterest dan zou het een goed idee kunnen zijn om er een account aan te maken.
2018: Het aantal gebruikers is gegroeid naar 3 miljoen. Van deze 3 miljoen gebruikers zijn 587.000 mensen dagelijks op Pinterest te vinden.
In 2017 is Pinterest gegroeid. Zowel het aantal Nederlandse gebruikers als het aantal actieve gebruikers is toegenomen.
In 2016 is het aantal gebruikers uit Nederland gegroeid naar 2,0 miljoen. Van deze groep maken 334.000 mensen dagelijks gebruik van Pinterest.
In 2015 maakten 1,6 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest waarvan 261.000 dagelijks.
Aantallen en gebruik van Pinterest
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
---|---|---|
2015 | 1,6 miljoen | 261.000 |
2016 | 2.0 miljoen | 334.000 |
2017 | 2,4 miljoen | 381.000 |
2018 | 3,0 miljoen | 587.000 |
2019 | 3,5 miljoen | 734.000 |
2020 | 3,5 miljoen | 717.000 |
2021 | 3,9 miljoen | 892.000 |
2022 | 4,2 miljoen | 985.000 |
2023 | 4,6 miljoen |
Instagram is behoorlijk populair geworden en als je zelf visueel bent ingesteld en houdt van mooie afbeeldingen, dan moet je eigenlijk wel op Instagram zijn.
Dit platform groeit en niet zo’n klein beetje ook. Het zou daarom heel goed kunnen dat je doelgroep daar zit. Instagram gaat over afbeeldingen en je gebruikt Instagram met je smartphone of met een Chrome extensie. Of via Mailchimp. En dan kun je Instagram posts ook inplannen.
Leeftijd op Instagram
Op Instagram moet je zijn als je doelgroep de leeftijd van 15 tot 64 jaar heeft.
- 15-19 jaar: 80%
- 20-39 jaar: 58%
- 40-64 jaar: 22%
Vanaf 65 jaar neemt het gebruik heel hard af.
Activiteit op Instagram
Instagram 2022: duidelijke groei.
2021: 5% stijging van het aantal gebruikers en 7% stijging van het dagelijkse gebruik.
2020: In 2020 is Instagram het platform dat het hardst groeit.
2019: Instagram is ook in 2019 gegroeid als kool, maar het aantal dagelijkse gebruikers t.o.v. 2018 is niet zoveel gegroeid als het aantal gebruikers in 2018 t.o.v. 2017.
2018: de jongeren verlaten Facebook en ze gaan naar Instagram (en Snapchat). Instagram is hierdoor gegroeid naar 4,1 miljoen gebruikers. Van deze gebruikers is 2,1 miljoen dagelijks op Instagram te vinden.
In 2017 nam het aantal gebruikers ook al toe en het aantal actieve gebruikers nam toen ook toe.
2016: Ook toen groeide het aantal gebruikers. In 2016 maakten 2,1 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram.
In 2015 maakten 1,8 miljoen Nederlanders gebruik van Instagram waarvan 722.000 dagelijks. Dit is een trend, het lijkt er sterk op dat je mag verwachten dat het platform het komende jaar weer zal groeien.
Aantallen en gebruik van Instagram
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
---|---|---|
2015 | 1,8 miljoen | 722.000 |
2016 | 2,1 miljoen | 992.000 |
2017 | 3,2 miljoen | 1,5 miljoen |
2018 | 4,1 miljoen | 2,1 miljoen |
2019 | 4,9 miljoen | 2,7 miljoen |
2020 | 5,6 miljoen | 3,4 miljoen |
2021 | 5,9 miljoen | 3,7 miljoen |
2022 | 6,6 miljoen | 4,0 miljoen |
2023 | 7,8 miljoen |
YouTube
Zit je doelgroep op YouTube? Grote kans van wel. Hier kun je cijfers vinden van leeftijdsgroepen die actief zijn op YouTube. En dit door de jaren heen. Want of ze er nu zitten is belangrijk en interessant. Maar als je kijkt naar een langer tijdsverloop, dan zie je een trend.
En dan weet je ook ongeveer waar het naartoe gaat. Waar het waarschijnlijk naartoe gaat is met name van belang als je wilt starten met een platform, want iets opbouwen kost je veel tijd en energie.
YouTube: grote kans dat doelgroep er zit: het gebruik van YouTube stijgt al sinds ik dit schema bijhoud. Hieronder de cijfers door de jaren heen.
Leeftijd op YouTube
YouTube wordt gebruikt door alle leeftijdsgroepen, maar in het bijzonder door jongeren in de leeftijdsgroep 15-19 jaar. Dat betekent echter niet dat je hier niet hoeft te zijn als je doelgroep ouder is, want je vindt er gebruikers van alle leeftijden.
Activiteit op YouTube
YouTube 2022: groei.
2021: Lichte daling van het aantal gebruikers en 12% stijging van het dagelijkse gebruik. Dat lijkt erop alsof YouTube een vaste groep gebruikers aan het ontwikkelen is en minder “voor iedereen” is.
2020: stijging tot 9,1 miljoen gebruikers en ook een stijging van het aantal dagelijkse gebruikers tot 2,8 miljoen.
2019: het aantal gebruikers is toegenomen tot 8,7 miljoen. En van al deze gebruikers is maar liefst 2,4 miljoen dagelijks op YouTube te vinden. YouTube laat door de jaren heen een gestage stijging zien.
2018: In 2018 is het aantal gebruikers van YouTube toegenomen tot 8 miljoen. Maar vooral opvallend is de toename van het aantal mensen dat YouTube dagelijks gebruikt: 2,2 miljoen.
2017: zowel het aantal gebruikers als het aantal dagelijkse gebruikers van YouTube is in 2017 gegroeid.
2016: het aantal gebruikers van YouTube is gegroeid tot 7,2 miljoen waarvan 1,3 miljoen dagelijks op YouTube te vinden is.
2015: YouTube werd het grootste social platform na Facebook. 6,8 miljoen Nederlanders maakten gebruik van YouTube, waarvan 1,2 miljoen dagelijks. Cijfers over de leeftijdsgroep heb ik nog niet gevonden.
Aantallen en gebruik
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
---|---|---|
2015 | 6,8 miljoen | 1,2 miljoen |
2016 | 7,2 miljoen | 1,3 miljoen |
2017 | 7,5 miljoen | 1,7 miljoen |
2018 | 8,0 miljoen | 2,2 miljoen |
2019 | 8,7 miljoen | 2,4 miljoen |
2020 | 9,1 miljoen | 2,8 miljoen |
2021 | 9,1 miljoen | 3,1 miljoen |
2022 | 9,3 miljoen | 3,5 miljoen |
2023 | 9,9 miljoen |
TikTok
Ik lees dat de officiële leeftijdsgroep op TikTok – dat is de groep die in de cijfers van deze tabel is opgenomen – vanaf 15 jaar is. Maar dat er in 2020 daarnaast ook nog 425.000 kinderen tussen de 6 en 14 jaar actief zijn op dit platform.
Het grootste aantal gebruikers is onder de 20. Maar … er is ook een grote groep gebruikers van boven de 40! En in 2022 is het gebruik gegroeid in de groep 20 – 24 jaar.
En ik lees ook dat er veel problemen zijn m.b.t. de privacy. Filmpjes kunnen onderschept worden, het profiel staat standaard op openbaar, gebruikersnamen en locaties zijn zichtbaar en meer dingen die je kinderen niet toewenst. Maar platform is evengoed populair.
Op TikTok plaats je korte video’s en je hebt daarbij de mogelijkheid om alles heel bijzonder te maken met filters en effecten. TikTok was oorsponkelijk musical.ly en het platform werd voornamelijk door kinderen gebruikt. In 2020 is het TikTok geworden en de groei is gigantisch, ook in andere leeftijdsgroepen. Dus houd het even in de gaten.
Update 12-7-20: Komt er een TikTok verbod in de VS?
Activiteit op TikTok
Tiktok 2022: Tiktok groeit als kool, zowel in het aantal gebruikers als het dagelijkse gebruik. 75% groei van het aantal gebruikers en 91% groei van het dagelijkse gebruik. Daar zou je dus eigenlijk actief moeten worden.
2021: Heel erg veel groei, het aantal gebruikers is meer dan verdubbeld!
2020: TikTok is nieuw in 2020. Maar ook weer niet helemaal, want het was er al eerder als musical.ly.
Aantallen en gebruik
Jaar | Aantal gebruikers | Dagelijks gebruik |
2021 | 1,7 miljoen | 836.000 |
2022 | 3.0 miljoen | 1. 600.000 |
2023 | 4,0 miljoen |
Leeftijd en activiteit op de social media
Ik hoop dat dit schema over leeftijd en activiteit op social media behulpzaam voor je is zodat je begrijpt dat het lijkt alsof sommige platforms er altijd al waren en er altijd zullen zijn, terwijl het in werkelijkheid vluchtige media zijn die voortdurend veranderen.
Bron van de cijfers: Newcom