Social media: marketingstrategie of marketing tool?

marketingstrategie of marketing tool

Marketingstrategie of marketing tool?

Gebruik je een marketingstrategie of marketing tool? Heb je dat verschil helder? Want ik vind dat hier heel verwarrend over geschreven wordt. Marketingstrategieën en marketingtools moet je niet met elkaar verwarren. Strategieën zijn effectief of minder effectief. Wat tools voor je doen hangt ervan af hoe je ze inzet. Daarom is het zo belangrijk dat je het verschil tussen een strategie en een tool helder in beeld hebt.


Marketingstrategie

Er worden tegenwoordig heel veel termen gebruikt die marketingstrategieën suggereren terwijl het eigenlijk over marketing tools gaat. Ikzelf bezondig me daar ook aan want ik heb het ook over e-mailstrategie terwijl ik in werkelijkheid bedoel: het strategisch inzetten van een platform waarmee je bulk e-mails kunt versturen. Maar ja, dat is een erg lange omschrijving. Marketing tools zijn middelen.

Facebook marketing net zo. Dit klinkt alsof we het over een strategie hebben. Maar we hebben het over een tool die je op talloze manieren kunt gebruiken.

Hoe zet je de social media in?

Voor effectiviteit van marketing gaat het om de vraag: hoe zet de tools die je kiest in? Want hoe je ze inzet bepaalt wat ze voor je gaan doen.

E-mailmarketing

Als je een e-mailmarketing platform als Mailchimp of MailerLite gebruikt om te spammen dan ben je een stuk minder effectief dan wanneer je het platform gebruikt om mensen die hierom vragen te sturen wat ze willen hebben.

Facebook marketing

En als je een platform als Facebook gebruikt om vriendjes te worden met mensen die je daarvoor niet kende, dan ben je effectiever dan wanneer je het platform gebruikt om te adverteren.

Instagram marketing

Voor Instagram geldt dit natuurlijk ook. Als je Instagram gebruikt om je werk te laten zien, dan gebeurt er minder dan wanneer je vriendjes met mensen wordt.

Marketing tools

Zo zijn er heel veel marketingtools die van zichzelf gewoon tools zijn. Niets meer en niets minder. Maar het zijn geen marketingstrategieën. Maar als gevolg van het spraakgebruik ga je geleidelijk aan over die tools denken alsof het strategieën zijn. Het zijn tools zoals je telefoon. Die kun je ook overal voor gebruiken.

En wat doe je daarna?

De effectiviteit van een tool hangt af van wat je met die tool doet. Maar dat niet alleen. De effectiviteit hangt ook af van wat je daarna doet.

Neem bijvoorbeeld Facebook-advertenties. Als je regelmatig goede Facebook advertenties plaatst, dan kun je een grote lijst met leads verzamelen. Maar wat doe je dan met die leads? Het maakt nogal een verschil of je die leads alleen maar op je e-maillijst zet, of dat je ze ook nog ergens anders opzoekt en probeert relaties aan te gaan.

De effectiviteit van om het even welke tool je maar wilt gebruiken, neemt toe naarmate je de contacten die eruit voortvloeien persoonlijker maakt.

Dat is ook logisch, want mensen moeten je kennen voor ze klant worden. En “kennen” vraagt iets meer dan alleen geautomatiseerde marketinguitingen rondsturen of advertenties laten zien.

Maak onderscheid

Daarom: begin met onderscheid te maken tussen strategieën en tools. Gebruik de tools om mensen te helpen je te leren kennen en maak het contact zo persoonlijk mogelijk. Dan zul je zien dat de effectiviteit van al je marketinginspanningen toeneemt.

Marketingtools gebruik je uiteraard, maar realiseer je altijd dat het niet de tool is die het voor je doet. Het is de manier waarop jij de tool gebruikt. Als je je dat realiseert en je het onderscheid weet te maken, dan is marketing veel gemakkelijker voor je dan wanneer je je blind staart op een tool. Dit geldt uiteraard voor iedere tool.

, ,


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We beginnen met 5 simpele tips om klanten te krijgen

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Scroll naar boven