Moet je naar het buitenland?

Moet je naar het buitenland?

Bijgewerkt op 24 februari 2024

Als je marketing hier niet lukt, dan zou je geneigd kunnen zijn om aan het buitenland te denken. Zeker als je allerlei interessante video’s bekijkt uit bijvoorbeeld Amerika en op die video’s hoe gemakkelijk het daar allemaal gaat.

Maar voor je hierin gaat investeren moet je eerst weten of het wel waar is, want een video is zo gemaakt en er is niemand die controleert of het wel waar is wat iemand op die video allemaal zegt. Daarom moet je eerst even je grijze massa gebruiken want die heb je niet voor niets meegekregen.

Waarom moet je naar het buitenland?

Als je denkt dat je naar het buitenland zou moeten, dan heb je daar een reden voor. Die gedachte heeft op de een of andere manier bij je postgevat. En als ik dan verder vraag naar het waarom, dan blijkt dat je denkt dat daar een ander soort mensen woont die gemakkelijker geld uitgeven aan kunst.

Je bent nu op de goede weg, want je hebt ontdekt dat je een ander soort mensen nodig hebt. Mensen die gemakkelijk geld uitgeven aan kunst. Je denkt dat die in het buitenland wonen, maar dat is gewoon en dat idee kun je niet onderbouwen met concrete verkopen in het buitenland.

Marketing niche voor kunst

Net als veel andere zaken hangt marketing van wetmatigheden aan elkaar, noem het maar spelregels. Zaken die proefondervindelijk bewezen zijn.

Een van die spelregels is dat je geen klanten krijgt als je geen niche hebt. En een andere spelregel is dat als je te weinig klanten hebt, je niche waarschijnlijk te groot is. Denk daar eens even over na.

Want als je daar over nadenkt, dan zie je dat als je nu geen klanten of te weinig klanten hebt, je de situatie verergert als je je niche groter maakt. En dat doe je natuurlijk als je naar het buitenland gaat. Want het buitenland is erg groot en ongedefinieerd.

Nog een spelregel is dat je je doelgroep moet kennen. Je moet je prospects zo aanspreken dat ze zich ook echt aangesproken voelen. Je moet ze meenemen in jouw verhaal. Maar daar gaan ze pas naar luisteren als je hun ingang neemt. Denk je dat dit makkelijker lukt in het buitenland?

Serieus geïnteresseerde fanclub

Als je naar wetmatigheden m.b.t. marketing kijkt, dan is het natuurlijk veel slimmer om je huidige doelgroep kleiner te maken en duidelijker te definiëren. Want dat is ook wat je eigenlijk zegt: je hebt een ander soort mensen nodig, die makkelijker geld uitgeven aan kunst.

Daarom: als je naar het buitenland wilt omdat je geen of te weinig klanten hebt, dan moet je juist niet naar het buitenland. In plaats daarvan moet je op zoek gaan naar een ander soort mensen. Mensen die makkelijker geld uitgeven aan kunst dan de mensen die je nu aantrekt. En dat kun je doen door je niche heel zorgvuldig te definiëren.

En als je op deze manier te werk gaat, dan ga je een fanclub opbouwen van mensen die serieus geïnteresseerd zijn in je werk. En die zomaar in kunst geinteresseerd zijn, maar die in jouw werk geinteresseerd zijn.

Uurtje sparren

Als je marketing niet helemaal lekker loopt, of als je er gewoon te weinig van weet, dan kan een uurtje sparren veel helderheid geven. Lees hier meer over dat uurtje.

Scroll naar boven