Online zichtbaarheid vergroten

online zichtbaarheid vergroten

Online zichtbaarheid vergroten

Je online zichtbaarheid te vergroten kun je zelf regelen en ik vertel je hier wat je hier aan kunt doen. Er zijn ook dingen die je beslist niet moet doen omdat je hierdoor je online zichtbaarheid vermindert.


Online zichtbaarheid vergroten via de social media

De social media zijn een fantastische mogelijkheid om zichtbaar te worden. Kies minimaal 2 platforms waar je fanclub actief is.

Het is belangrijk dat je minimaal 2 platforms kiest, want de social media zijn niet van jou. Dat betekent dat de spelregels van een platform kunnen veranderen waardoor het platform niet goed meer bij je doelen past. En je hebt het succes van een platform niet in de hand. Een platform kan verkocht worden en hierdoor aan populariteit verliezen en dan werkt het niet meer voor je.

Daarom heb je op 2 verschillende platforms een profiel nodig, zodat je een soort back-up hebt. Maar maak liever niet meerdere profielen aan op hetzelfde platform, ook niet als dat platform dit toestaat. Want mensen gaan je niet op 2 profielen volgen waardoor de aandacht die mensen voor je hebben versnippert.

Denk er ook aan dat je niet op elk platform actief hoeft te zijn. Het is beter om focus te houden en echt werk te maken van een social platform, dan dat je overal een beetje doet. En overal echt werk van maken is voor een eenpitter niet haalbaar.

Beter zichtbaar via je website

Je hebt natuurlijk ook een website nodig. Een website kun je op verschillende manieren gebruiken.

Online visitekaartje

Je kunt een website gebruiken als een soort online visitekaartje. Dan laat je een mooie website maken en als hij klaar is, dan is hij klaar. Je gebruikt ‘m niet om allerlei actualiteiten te delen, je laat ‘m gewoon zoals hij is.

Het nadeel van een website waar je niets meer aan doet, is dat je er zelf mensen naartoe moet sturen. Een website waar je geen nieuwe dingen meer op plaatst, trekt niet spontaan mensen aan, want Google laat ‘m niet zien of hij laat ‘m veel te laag in de zoekresultaten zien. Om gevonden te worden is het niet voldoende om een website te hebben. Je moet ook iets met die website doen.

Website met een blog

Je kunt een website ook gebruiken om mensen te vertellen wat je allemaal doet. Daar heb je een blog voor nodig. Een blog lijkt op een tijdlijn zoals je die vindt op sommige social media platforms: je nieuwste bericht staat bovenaan en je oudste bericht staat onderaan.

Als je je website op deze manier gebruikt, dan kan hij meer betekenen dan wanneer je er nooit iets nieuws op zet. Een website met een blog erop kan spontaan bezoekers aantrekken via de organische zoekresultaten. Maar als je wilt dat je blog veel bezoekers gaat aantrekken, dan heb je er ook veel werk aan want dan moet je vaak nieuwe artikelen publiceren. En je moet je blog dan ook optimaliseren voor mensen die de zoekmachine gebruiken.

Dat is veel werk, maar als je van schrijven houdt, dan kan dit erg leuk zijn. En artikelen die je op je website plaatst, kunnen over 10 jaar nog steeds mensen aantrekken.

Online zichtbaarheid vergroten via de mailbox

Je kunt je contacten toestemming vragen om ze te mogen mailen. En als ze dat goed vinden, dan komen ze een stapje dichter naar je toe dan wanneer ze je website bezoeken of je een like geven op de social media.

We hebben het dan over een nieuwsbrief, maar de term “nieuwsbrief” heeft niets met nieuws te maken. Je hoeft ook helemaal geen nieuws te versturen. Dat mag natuurlijk wel en zeker als je ergens gaat optreden waar mensen een ticket voor kunnen kopen, dan laat je ze dat natuurlijk weten via je nieuwsbrief.

Maar waar het bij een nieuwsbrief om gaat, is dat je contact houdt. En doordat je een nieuwsbrief kunt personaliseren, kan die e-mail eruit zien alsof je ‘m net geschreven hebt en alsof je ‘m speciaal voor die ene abonnee geschreven hebt.

Wat je niet moet doen, is mailen zonder toestemming, want dat is verboden. Het levert je ook niets op, want dan mail je naar mensen die niet genoeg geïnteresseerd zijn om hun e-mailadres aan je te geven. Dat is zonde van je tijd.

Als je wilt beginnen met een nieuwsbrief en een goed en betaalbaar platform zoekt, dan kan ik je *MailerLite aanraden. Dit is een goed, betaalbaar en AVG-proof platform. En als je hier hulp bij nodig hebt, dan kan ik je helpen. En als je een WordPress website hebt, dan kun je ook kiezen voor Mailpoet. Met Mailpoet kun je op een simpele en prachtige manier je nieuwste of juist je oudste blogs automatisch rondsturen.

*Affiliatelink

Profielen op andere websites

Er zijn ook websites waar je een profiel kunt aanmaken. Dat kan op de social media en dat kan op websites die speciaal bedoeld zijn voor profielen van sprekers.

Social media: dit raad ik beslist aan. Maak een profiel op elk platform waar je een profiel kunt maken. Zet hier een rijk profiel neer, met links naar je website. Ook als je niet actief wilt zijn op een platform, kun je er even goed een rijk profiel neerzetten. Want daarmee houd je je naam bezet.

Profielensites voor sprekers: er zijn ook een heleboel websites met profielen van sprekers. Voor sprekers vind ik het belist aan te raden om je online zichtbaarheid te vergroten door waar je maar kunt een profiel aan te maken. Dus als een site je deze mogelijkheid biedt voor niets of voor niet te veel geld, doe dat dan.

Aandachtspunten voor profielen op andere websites

Er is een belangrijk aandachtspunt als je je profiel plaatst op een website van iemand anders. Google houdt niet van dubbele content. Daarom moet je een unieke tekst schrijven voor ieder profiel. Als je dat niet doet, dan zul je niet beter zichtbaar worden.

,


Laten we contact houden

Ik wil je graag marketingtips sturen en soms een aanbieding

We beginnen met 5 simpele tips om klanten te krijgen

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Scroll naar boven