
Wat is de buyers journey
De buyers journey of kopersreis is een model dat je gebruikt bij Inbound marketing. Hierin bestaat de kopersreis uit verschillende fasen. En als je handig bent, is het geen lineair proces, maar een cyclisch proces.
De buyers journey of kopersreis is het actieve proces dat iemand doorloopt voorafgaande aan een aankoop. En liefst niet zomaar iemand, maar je favoriete klant.
Fasen waar de klant doorheen gaat
- Bewustwording of awareness
- Overweging of consideration
- Beslissing of decision
Dit lijstje kun je nog uitbreiden met meer fasen maar dat is voor dit verhaal niet relevant.
Bewustwording of awareness
De eerste fase van dit proces is: bewustwording. Mensen worden zich ervan bewust dat ze een probleem, een uitdaging of een kans hebben. Soms zijn ze zich hier nog maar heel vaag van bewust.
Zo vaag dat het uitgesloten is deze mensen aan te trekken via de zoekmachines. Want om mensen aan te trekken via de zoekmachines moeten ze eerst een zoekopdracht kunnen formuleren. En in deze fase kunnen mensen dat lang niet altijd.
Je kunt deze mensen eventueel wel bereiken via de social media. Want om ze te bereiken via de social media hoeven ze zelf geen actie te nemen. Ze hoeven niet in staat te zijn of geïnteresseerd genoeg zijn om een zoekopdracht te formuleren.
Maar realiseer je dat je bij deze mensen niet met een aanbod moet aankomen om te kopen, want zover zijn ze nog niet. Maar het is wel heel erg handig als je mensen die in deze fase zijn al probeert te binden. En dat kun je doen met een gratis aanbod waarbij je gelijk om hun e-mailadres vraagt, zodat je ze kunt begeleiden tijdens hun kopersreis.
Overweging of consideration
De volgende fase van de buyers journey of kopersreis is: overweging. Mensen zijn er al van doordrongen dat ze een probleem, uitdaging of kans hebben. Ze hebben het probleem helder voor zichzelf en benoemd. En ze willen een oplossing. Die oplossing zijn ze aan het onderzoeken. Ze zijn aan het afwegen wat de beste oplossing is: een cursus of een consult? Uitbesteden of zelf doen?
Daarom is het erg handig als je mensen in een eerdere fase van bewustwording al op je mailinglijst kunt krijgen. Want dan kun je ze helpen bij het maken van deze afwegingen.
Beslissing of decision
Nu gaan ze een knoop doorhakken. Ze hebben al besloten wat het beste is: cursus of consult? Zelf doen of uitbesteden? Dat hebben ze voor zichzelf al helemaal helder waardoor het nauwelijks nog mogelijk is ze hierover van gedachten te laten veranderen.
De vraag die nu actueel is is: kopen ze bij jou of bij een ander. Dat ze gaan kopen is al voor 99% waarschijnlijk. En als het meezit kopen ze bij jou.
Buyers journey: lineair of cyclisch?
De buyers journey lijkt een lineair proces dat begint bij bewustwording en eindigt bij de beslissing om te kopen. Maar je kunt er natuurlijk voor zorgen dat je na de koop en het leveren van je diensten nog iets hebt om te verkopen aan dezelfde klant.
En als je voor diezelfde buyer persona nog een product ontwikkelt, dan is de buyers journey eigenlijk geen lineair proces meer, dan wordt het een cyclisch proces dat zich keer op keer herhaalt. Voor jouw marketing is dat een gunstige situatie omdat je veel gemakkelijker verkoopt aan een bestaande klant dan aan een nieuwe klant die jou nog niet kent.
Werken met de buyers journey
Dit is natuurlijk snel gelezen, maar kom nu eens in actie en ga er ook eens mee werken.
- Ga bijvoorbeeld eens naar je blog, maak een lijst van alle artikelen op je blog en zet daar eens achter voor welke fase in de buyers journey die specifieke blogpost bedoeld is.
- Of denk eens aan je nieuwsbrief en kijk eens of je die mensen kunt indelen in de verschillende fasen van de buyers journey.
- En denk ook eens aan een funnel.
Want als je je adressen kunt indelen in de verschillende fasen en je kunt ook blogposts indelen in diezelfde verschillende fasen, dan kun je relevante content sturen voor iedere fase en daarmee het aankoopproces versnellen. Als je weet wie je klant is, kun je je afstemmen op de buyers journey.